Hej
Jag skulle vilja kontrollera "pinnen" i termostaten.
Hur gör jag för att demontera den? Nån som har erfarenhet av denna sort? Och behöver jag stänga pumpen?
 
  • En termostatventil på en radiator, med damm, används för att reglera värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termostatventil på radiator, justerbar värme, inomhus, reglerat värmeinställning, rörkoppling, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa skruven på klämman.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Excel
Enkelt, har gjort detta på en exakt likadan för 3 veckor sedan.

Du lossar skruven och drar förtiktigt loss termostaten. Innanför sitter piggen.

Var försiktig med piggen om du använder en tång för att mjuka upp den.

Återmontera i omvänd ordning, finns ett spår som gör att du inte kan montera den fel.

Du behöver inte stänga av pumpen
 
  • En termostatventil på en radiator med en röd pil som pekar mot en skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Åh, super! Tack. 🤓
Misstänkte att det var den skruven men alltid bra att få feedback.
 
Det där är gamla uttjänta termostater! Hög tid att byta till nya som klarar reglera värmen som termostater ska. Ser ut som Danfoss RAVL men utbytestermostaterna verkar vara slutsålda för närvarande...?
 
  • Gilla
Smyken1000
  • Laddar…
Jag har samma modell som fungerar.
 
J Josth skrev:
Det där är gamla uttjänta termostater! Hög tid att byta till nya som klarar reglera värmen som termostater ska. Ser ut som Danfoss RAVL men utbytestermostaterna verkar vara slutsålda för närvarande...?
Aha, ja huset är gammalt, sent 40-tal.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har samma modell som fungerar.
Nja, fungerar och fungerar?
Ja, den fungerar troligen så tillvida att den reglerar lite men väldigt trögt och segt.
 
Termostaterna kan inte alls vara så gamla för då fanns inte termostater men kanske uppåt 40-50 år?
 
  • Gilla
Smyken1000
  • Laddar…
Tack vare er hjälp fick jag igång ett av elementen! Piggen hade mycket riktigt fastnat.
 
Det ver troligen inte själva stiftet som satt fast i packboxen, utan troligast var det ventilkäglan som satt fast i ventilinsatsen.
 
Hakar på den här tråden, då jag också försöker få loss min termostat. Springer på problemet att det inte är en klassisk ”kantig” mutter utan en lite mer rund variant. Någon som vet hur man enklast får loss en sådana om sitter hårt?
 
  • Radiatorventil ansluten till vitmålat rör, installation, inomhus, värmesystem, termostatventil, grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bar vrida den refflade muttern på insidan så blir den lös och du kan kolla piggen, knacka på den ett mejselskaft, vill den inte riktigt komma ut, inga verktyg för att dra ut piggen. Fram med hammaren och knacka lite hårt på den del som går upp och ner
 
S Smyken1000 skrev:
Åh, super! Tack. 🤓
Misstänkte att det var den skruven men alltid bra att få feedback.
@Smyken1000 tycker du verkligen att ditt eget svar är det bästa svaret i denna tråd?

Forum-inlägg markerat som "Bästa svaret", användarnamn "Smyken1000", uttrycker tacksamhet för feedback.
 
Alfredo Alfredo skrev:
@Smyken1000 tycker du verkligen att ditt eget svar är det bästa svaret i denna tråd?
Nån ska ju vara bäst. Det kan inte vara du varje gång.
 
  • Ledsen
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.