Hej!
Jag har ett hus i lättbetong (Siporex) som är plåtbeklätt med en putsad fasad under som jag nu tänkte klä av och ta fram den ursprungliga putsade betongfasaden igen. Problemet är att fasaden är reglad med träreglar som är satta med ca: 120mm lättbetong-spikplugg! och i dessa sitter en huvudlös stålspik som går ut genom sidan på pluggen och vinklar ut 90° en bit från nederdelen av pluggen och rakt ut i betongen på tvären. Detta gör att spik och plugg sitter som F_N!!!

Är det någon som har erfarenhet av att dra ut spikplugg ur betong väggar utan att halva väggen följer med och jag får putsa om hela huset?

MVH/Magnus
 
Inte riktigt med på hur du menar (bild hade underlättat).
Är det möjligt att skruva dem? (spikplugg brukar oftast gå att skruva ut), eller är det ett alternativ att klippa av dem med tex en hovtång?

Mvh
Thomas
 
Svårt att komma åt att klippa av "skallen" på dem för att sedan slå in dem, men det hade nog funkat.

Maila Gunnebo och fråga om något bra sätt att plocka ner dem, det hade jag gjort!
Mvh
Thomas
 
- Jag har snackat med Gunnebo och de har inga förslag.
- Jag vill nog inte ha kvar dem i väggen för att de kan rosta och ge sprängverkan eller färga igenom putsen eftersom Siporex inte är vattentätt och pluggen är gjorda för torra miljöer.
 
Jag hade nog slipat skallen med vinkelslip. Sen tagit tjockare metallplatta med hål i och dragit ut spiken med kraftig hovtång. Trä är för mjuk. Spiken skulla taga en bit av betongen. Metallplattan fungerar báttre som mothåll.
 
Problemet är att även pluggen ska med ut (den är av kolstål enligt Gunnebo), annars riskerar väl TS, precis som h*n antyder att få missfärgningar när den rostar.

Du får prova på något ställe, men med tanke på hur de ser ut, så lär det nog bli en mindre "krater" vid varje plugg..
Uppdatera gärna här om hur det gick! Är nyfiken!
Mvh
Thomas
 
I kolstål?
Kan gå att borra bort.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.