Hej,

Jag har ett källarrum som skall målas om. Det är idag troligtvis målat med en vit kalkfärg och under finns antagligen KC-puts (huset är byggt -61). Denna kalkfärg kritar av sig när man tar på den. Tanken är att måla väggarna med en silikatfärg, men då har jag fått rådet att först ta bort den gamla kalkfärgen (annars kommer det inte att fästa) antingen med stålborste eller med vatten och skurborste. Har testat båda och skura med vatten verkar hopplöst då man endast smetar runt färgen på väggen (när det har torkat kritar färgen fortfarande). Stålborste går sådär, färgen lossnar men eftersom putsen är ganska mjuk blir det djupa spår i väggen. Inte så skoj.

Finns det något annat sätt att få bort kalkfärgen eller något man kan lägga på som binder färgen så det går att måla över sedan? Har hört talas om en slipmaskin med gummilameller (eller ngt liknande) men inte lyckats hitta någon sådan. Någon annan som känner till detta?

Tacksam för svar, Peter
 
Alltså, vad jag förstår behöver du inte få bort all kalkfärg, utan bara det som sitter löst. Min granne målade sitt kalkfärgade hus med enkomponents silikatfärg, och det var den principen som gällde. Lätt stålborstning borde räcka. Inget vatten (det bara smetar runt som du märkte) . Att det kritar gör inget, men dom lösa flagorna måste bort .
Om du vill vara säker på att underlaget sitter fast så finns det silikatbinder som man grundar med innan målning med silikatfärg.

Har själv ingen erfarenhet av silikatfärg, har däremot ett hus som jag kalkar.:rolleyes: Jag skulle fortsätta ha kalkad källarvägg. Enkelt o smidigt att blaska på nytt när det blivit solkigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.