T
Hej,
2024 är komposteringens år och jag tänkte investera lite för framtiden - jag behöver era råd och hoppas ska pa disussion.

Förutsättningar:
tomt på 1500kvm, hyfsad vildvuxen med natur som avgränsar. Mycket skott från nersågade träd och en del från fruktträd. Buskar och häck klipps ett par ggr per år men fräsklipp hamnar i matta pga robot.

Så, jag tänkte köpa en kompostkvarn för att slippa köra klipp till tippen.

Så ska jag ha en kvarn med valsar eller knivar? - det lutar åt knivar för de verar gå fortast att kompostera

Kompost: Jag har idag en illa skött jordhög så tänkte köpa en varmkompost på 375 liter och blanda i det som kvarnen maler ned med hushållsavfall. Det blir inte mycket hushållsavfall för jag har höns men tänkte blanda i hönsgödsel istället.
Har mycket sandig jord jag kan blanda i oxå.
Denna tänker jag:
https://www.jula.se/catalog/tradgar...LpVLqzQa68HNeMgCnUxoCXBgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Är det smart med varmkompost eller ska jag satsa på flera billigare "kall"-komposter som denna?
https://www.jemfix.se/kompost-260-l...SpXQT7mnRpsi46rmPYhoCuhwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Eller är det smartast att bygga en med brädor på någon skuggig sida?

Jag behöver hjälp med att dra igång komposternadet och har sparat en del pengar att ha till dettaa, det ska vara lättskött, ekonomiskt och långsiktigt :)
 
Det "beror på".

Vi har ingen varmkompost eller byggd kallkompost även om tanken finns för att få det lite mer ordnat. Istället lägger vi allt i en enda välformad hög och varje år blir det en ny hög. Högen som är 3 år gammal går fint att ta jord från.

Grenar kör vi däremot till en rishög och eldar.

Hade en kompostkvarn innan jag gav bort den (hade väl fått den från början dessutom). En med knivar som gav väl sönderhackat flis, MEN högljudd. Något att tänka på om man bor i villaområde då man lätt kan stå ett bra tag och köra den. Även fruktansvärt tråkigt varje gång en gren kärvade fast i kniven och man fick demontera kåpan för att komma åt att få loss det hela. Jag hade nog tagit en valsmaskin idag om jag haft behovet. En kraftig en.

Varmkompost är väl bra om man har pengarna till det. Går ju fortare att få omsättning på materialet och kan man dessutom få ner lite hushållsavfall blir det ju ännu bättre.
 
Jag har en med knivar, Julas MEEC, funkar till att strimla upp äpplen när det ska mustas med!

Sen har jag plasten från 2st sånnadär IBC kubiktankar gömda i ett hörn i tomten, slänger in material i den första, sen efter ett tag skottar jag över det till den andra så det blir omrört och får lite fart på komposteringen igen, sen nästa år så börjar jag använda det som är i tunna 2 medans ja fyller på tunna 1 igen med nytt material
 
T turbo100 skrev:
Hej,
2024 är komposteringens år och jag tänkte investera lite för framtiden - jag behöver era råd och hoppas ska pa disussion.

Förutsättningar:
tomt på 1500kvm, hyfsad vildvuxen med natur som avgränsar. Mycket skott från nersågade träd och en del från fruktträd. Buskar och häck klipps ett par ggr per år men fräsklipp hamnar i matta pga robot.

Så, jag tänkte köpa en kompostkvarn för att slippa köra klipp till tippen.

Så ska jag ha en kvarn med valsar eller knivar? - det lutar åt knivar för de verar gå fortast att kompostera

Kompost: Jag har idag en illa skött jordhög så tänkte köpa en varmkompost på 375 liter och blanda i det som kvarnen maler ned med hushållsavfall. Det blir inte mycket hushållsavfall för jag har höns men tänkte blanda i hönsgödsel istället.
Har mycket sandig jord jag kan blanda i oxå.
Denna tänker jag:
[länk]

Är det smart med varmkompost eller ska jag satsa på flera billigare "kall"-komposter som denna?
[länk]

Eller är det smartast att bygga en med brädor på någon skuggig sida?

Jag behöver hjälp med att dra igång komposternadet och har sparat en del pengar att ha till dettaa, det ska vara lättskött, ekonomiskt och långsiktigt :)
Jag har en sån varmkompost som du länkar till. Att enbart ha en sådan till en stor trädgård kommer nog inte fungera, den blir full för snabbt. Jag skulle fylla min på bara några månader under sommaren/höst.

Att bygga kallkompost med brädor är en bra idé. Bygg en med tre stora fack. Då kan du alltid fylla i ett, ha ett som ligger och gottar till sig och ett tredje där du kan hämta färdig jord.

Jag har en kompostkvarn med vals. Den låter inte så mycket så man köra den utan hörselskydd och utan att störa omgivningen. Nackdelen är att när man kör färskare grenar med löv så kladdar den igen lätt, men då får man stoppa in en hand och rensa lite. Drar man ut uppsamlingsbehållaren undertill kan den inte starta, så det är inte så farligt som det låter.
 
  • Gilla
Malvis
  • Laddar…
Varmkompost typ Greenline är väl överdrivet om det bara är för trädgårdsavfall. De är till för om man komposterar matavfall och vill hålla råttorna ute. Finns det lövträd på eller kring tomten får man räkna ned att frakta bort den större delen av trädgårdsavfallet, om man inte har en mycket stor tomt eller vill dominera den med en lövhög. Jag har en kompostkvarn som används till grenar tunnare än ved, upp till cirka 30-40 mm. Löv tar den inte särskilt bra så bäst är att kapa och mala när det inte finns löv. Flisen från grenar kan användas som täckbark (eller torkas och eldas). Det lär ta några år innan flisen förmultnar i en kompost.
 
Redigerat:
B
Varmkomposten kör jag hushållsafall i den första komposttunnan du länkade till, den funkar bra till det. Där trycker jag även i en del löv och liten del av ogräs, men inte pinnar eller flis (bryts ner sakta, flera år). Ger nån skottkärra jord om året. Små mängder trädgårdsavfall i den, mest för att få balans mellan kol och kväve.

Kallkompost kör jag i lastpallar som är ihopspikade till 3 olika fack, 1-2-3. ett fack som man alltid fyller I, när det facket är fullt så flyttar man det till nästa fack (2), som består av halvnedbrytet, som i sin tur flyttas till "eftermognadsfacket" (3). Det är där man hämtar jord till tomten vid behov. Lösningen är enkel, billig och hyggligt effektiv. Jag petar in små mängder med grenar här, det tar lång tid innan de bryts ner. Mina fack är väl drygt 1m3 per fack, storleksmässigt. Blir det väldigt regnigt eller väldigt torrt brukar jag ibland täcka med pressenning, annars låter jag det stå öppet.

Jag siktar materialet efter steg 3. Eftersom jag får in en del pinnar och annat så tycker jag det blir en bättre kompostprodukt om man siktar. Det grova utsiktade materialet (i regel trä) kastar man tillbaka till början av processen, eller så gräver jag ner det i botten av en djup bädd. Men det är kanske inte strikt nödvändigt.

Har funderat på kompostkvarn, jag var i alla fall inne på vals, tror det är bättre i längden. Men hittills har jag helt enkelt separerat och eldat upp smågrenar i tunna, och större pinnar (typ diameter som tumme) kapas och hamnar i vedboden.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Två varmkomposter för då kan man låta en bli klar innan man tömmer. den och samtidigt fortsätta kompostera.. Det funkar utmärkt att blanda matavfall, gödsel och trädgårdsavfall i en varmkompost .
Löv och det malda från kompostkvarnen (vals) använder jag däremot hellre som marktäckning direkt. Det är nästan omöjligt att få ihop tillräckligt med marktäckning i en vanlig villaträdgård. Eftersom du har höns kan du också hälla det malda i hönsgården, i alla fall om du odlar något där eller vill skotta ut jorden som blir.
Sen ör det smidigt att bara lägga riset på hög, lägger du på gödsel och täcker med jord kan du oxkså odla direkt I högen.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Två varmkomposter för då kan man låta en bli klar innan man tömmer. den och samtidigt fortsätta kompostera..
Det låter visserligen smidigt men vill man ha optimalt resultat från en varmkompost bör den tömmas relativt snabbt för att tillvarata allt viktigt innehåll dvs efter visst antal månader. Med enpersonshushåll kan jag inte heller fylla en varmkompost utan jag blandar i sommarens ogräs, löv etc. Uppgiften har jag fått från en utvärdering som Alnarp gjorde för ett antal år sedan. Jag tömmer den när den kommit igång på våren och efterkomposterar i en Soilsaver som töms på hösten. Då har det blivit ganska fin jord.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
B
@yonna

Du har säkert rätt, optimalt utifrån ett perspektiv med tillvaratagande av jordens näring.

Men är det "bortskaffning" av matavfall med liten arbetsinsats som är fokus, är det väldigt enkelt med två komposter, där den ena fylls och den andra står på efterkompost/mognar.

Kompostering är ju alltid en kompromiss mellan tillgänglig yta, önskad arbetsinsats, och tillåten tid för processen.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
@yonna
Men är det "bortskaffning" av matavfall med liten arbetsinsats som är fokus, är det väldigt enkelt med två komposter
Jag tänkte främst på att en varmkompost är relativt dyr och att det i så fall är bättre att ha fler "vanliga" komposter.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Ska ni skaffa en kvarn, så köp inte en med knlivar, dom blir slöa snabbt. bättre med en som klämmer sönder kvistarna. Det enda som man ska tänka på för en sådan är att kvistarna ska var torra. Det går bra att lägga på hög och torka under sommaren. Har en som klämmer, nu 5 är och klämmer sönder fortfarande.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Kvistkvarn med vals och denna.
Odlar gurka i dem sommartid.
Malda kvistar blir marktäckare.
Men kör också iväg lite till återvinning.
Hemmagjord träodlingslåda för gurkor med stödstruktur i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Sen gäller det att inte lägga en kompost direkt på backen, om det finns träd och buskar intill. Jag har en plats och tänkte här blir bra. Vad hände, när jag skulle hämta jord så var det tvärnit med spade/grep, hela högen var som att lägga 100 fisknät i den. Var rötter som gottat sig i högen med näring och av jord fanns det nästan ingenting.
 
  • Wow
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Sen gäller det att inte lägga en kompost direkt på backen, om det finns träd och buskar intill. Jag har en plats och tänkte här blir bra. Vad hände, när jag skulle hämta jord så var det tvärnit med spade/grep, hela högen var som att lägga 100 fisknät i den. Var rötter som gottat sig i högen med näring och av jord fanns det nästan ingenting.
Finns lösning på det och det komposterar bra.
Kompostlåda i trä med svart perforerad plast inuti och plattor som botten, placerad utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Finns lösning på det och det komposterar bra.
[bild]
Snyggt. Men sidorna behöver inte täckas (om man inte vill skydda plankorna). Lite grenar/kvistar i botten ger också bättre luftgenomsläpp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.