Huset är från 1926. I källaren finns ett mindre rum, där golvet är förhöjt med ca 25 cm. Jag inbillar mig att det har stått en panna där en gång i tiden. Detta rum är min "snickarbod". Denna klacken/förhöjningen tänkte jag bila ner, så att det blir full höjd i rummet.

Vi hade hemma en besiktningsman för att kolla lite saker, och då nämnde han att han inte skulle vara förvånad om det var en berghäll under denna förhöjning. Jag som var helt säker på att det var en förhöjning för pannans funktion...

Nu till frågan: Hur tar jag reda på detta utan att börja bila ner klacken?

Jag har själv tänkt att om jag borrar med bilningsmaskinen, på fyra hål på strategiska platser i rummet, så borde jag ju rimligen märka skillnad på granit och 100-årig betong. Antingen blir det helt plötsligt stenhårt, eller så sjunker jag ner till önskat avstånd?

Vad tror den gemensamma hjärnkapaciteten? Någon som har erfarenhet av dylika operationer?
 
H
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Huset är från 1926. I källaren finns ett mindre rum, där golvet är förhöjt med ca 25 cm. Jag inbillar mig att det har stått en panna där en gång i tiden. Detta rum är min "snickarbod". Denna klacken/förhöjningen tänkte jag bila ner, så att det blir full höjd i rummet.

Vi hade hemma en besiktningsman för att kolla lite saker, och då nämnde han att han inte skulle vara förvånad om det var en berghäll under denna förhöjning. Jag som var helt säker på att det var en förhöjning för pannans funktion...

Nu till frågan: Hur tar jag reda på detta utan att börja bila ner klacken?

Jag har själv tänkt att om jag borrar med bilningsmaskinen, på fyra hål på strategiska platser i rummet, så borde jag ju rimligen märka skillnad på granit och 100-årig betong. Antingen blir det helt plötsligt stenhårt, eller så sjunker jag ner till önskat avstånd?

Vad tror den gemensamma hjärnkapaciteten? Någon som har erfarenhet av dylika operationer?
Sgu.se kartvisaren kanske kan ge dig en indikation.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Huset är från 1926. I källaren finns ett mindre rum, där golvet är förhöjt med ca 25 cm. Jag inbillar mig att det har stått en panna där en gång i tiden. Detta rum är min "snickarbod". Denna klacken/förhöjningen tänkte jag bila ner, så att det blir full höjd i rummet.

Vi hade hemma en besiktningsman för att kolla lite saker, och då nämnde han att han inte skulle vara förvånad om det var en berghäll under denna förhöjning. Jag som var helt säker på att det var en förhöjning för pannans funktion...

Nu till frågan: Hur tar jag reda på detta utan att börja bila ner klacken?

Jag har själv tänkt att om jag borrar med bilningsmaskinen, på fyra hål på strategiska platser i rummet, så borde jag ju rimligen märka skillnad på granit och 100-årig betong. Antingen blir det helt plötsligt stenhårt, eller så sjunker jag ner till önskat avstånd?

Vad tror den gemensamma hjärnkapaciteten? Någon som har erfarenhet av dylika operationer?
Har du letat i gamla ritningar ?
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Karrock
Ja, borrsjunk-hastighet och motstånd kan du observera.

Du kan även titta på färgen på kaxet. Modern betong brukar ju bli grå. Äldre betong kan vara mycket stenar i, och att skilja dem från fast berg är svårare.

Borrdjup. Kan du borra mer än 10cm under motsvarande intilliggande golvnivå utan att komma ut i något mjukare?

Du kan kolla på SGU:s kartor vad som är förväntad bergart under. En mindre yta kan du knäcka ned med kilar utan problem oavsett vad det är för berg.
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Tack för input!

Kartvisaren var ganska svår att navigera i. Hittar inget matnyttigt där dessvärre. På bilden är det nämnda rummet det blå krysset.
Kartutsnitt med byggnader, väg och tomtgränser markerade med nummer, potentiellt en detaljplan eller karta.

Har inga gamla ritningar. Är det Lantmäteriet eller Stadsarkivet man kontaktar, eller något helt annat?

Det verkar vara borrning som gäller. Ringer kommunen i morgon och kollar, man kanske har tur.
 
Karrock
Nä, precis. Man får klicka i kartan, och så kommer det upp lite geologiska. Nu kan jag inte gissa var du bor, men jag klickade nånstans i 521-området och fick upp följande:
Kartvy med kodmarkerad region, förknippad informationsruta som visar geologiska data och Sveconorwegian orogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vanligt med varianter på gnejsig granit häromkring. såvida inte gnejsplanen ligger jätteilla så brukar det gå bra att spräcka ock bila.

Lantmäteriet och kommunen är ingen idé. Grundläggningsdetaljer finns knappast i kommunens arkiv, och såpass gamla brukar vara väldigt knapphändig information ändå.

Borra på du, eller hyr en bilmaskin och kavla upp ärmarna!

Blir det för jädra eländigt får du väl gjuta tillbaka en klack.

Edit: Berggrund 1:50 000-1:250 000 ger bättre info än 1:1miljon, byt till den. Där kan du även växla över till jordartskartan, jorddjupskartan och brunnsarkivet och titta på deras uppgifter om hur djupt det är till berg (i brunnsarkivet klickar man upp en brunn så står djup till berg i ett av fälten i popupen)
Skärmklipp av en geologisk karttjänst med meny för kartval och gatukarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Värmelärlingen och 2 till
  • Laddar…
I det här fallet är det jordartskartan 1:25000 som du ska titta på, om du inte är särskilt intresserad av exakt vilken bergart det är.

Notera dock skalan. Varken jordartskartan eller berggrundskartan har sådan upplösning att det går att säga något på fastighetsnivå (än mindre olika delar av en byggnad), ofta inte ens på kvartersnivå. Underlaget är av varierande kvalitet och gränserna mellan olika jordarter därefter. Men en indikation kan man förstås få. Bor du mitt på en grusås eller i en lerdalgång eller direkt på ett större område med urberg får du förstås ett sannolikt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.