Hej, i manualen till min ugn står att jag ska fälla tillbaka gångjärnet som jag pekar på i bilden.
Men det är stört omöjligt. Vad gör jag för fel??
 
  • Gul pil pekar på metallfäste vid karmen på en dörr eller fönster.
Stäng luckan lite så kan du lyfta upp flärpen
 
Närbild av en svart dörrlåsmekanism med synliga skruvar och metallkomponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Stäng luckan lite så kan du lyfta upp flärpen
Tack för svar - men det hjälper dessvärre inte. Det är som om den fastnat oavsett vilken vinkel jag ställer luckan i.
 
Har du lyft " flärpen" som i inlägg 3 ? När det är gjort ska det gå att dra ut luckan från gångjärnet.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Har du lyft " flärpen" som i inlägg 3 ? När det är gjort ska det gå att dra ut luckan från gångjärnet.
Det är den där flärpen som sitter fast.
 
Viggenwalle Viggenwalle skrev:
Tack för svar - men det hjälper dessvärre inte. Det är som om den fastnat oavsett vilken vinkel jag ställer luckan i.
Kanske lite stelnat fett som limmat fast luckstoppen? En skruvmejsel som hävstång bör ge bättre grepp.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Kanske lite stelnat fett som limmat fast luckstoppen? En skruvmejsel som hävstång bör ge bättre grepp.
Ja, jag testade det med men vågade inte ta i. Men tack, jag ska testa igen och ta i lite....
 
Viggenwalle Viggenwalle skrev:
Hej, i manualen till min ugn står att jag ska fälla tillbaka gångjärnet som jag pekar på i bilden.
Men det är stört omöjligt. Vad gör jag för fel??
nu har jag fått bort luckan men hur i hela världen kommer jag åt glasen för att rengöra dem??
 
  • Demonterad ugnslucka på bord, person undrar hur man rengör glasen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Viggenwalle Viggenwalle skrev:
nu har jag fått bort luckan men hur i hela världen kommer jag åt glasen för att rengöra dem??
Du har ingen manual?

Jag tror att du kan lyfta av överdelen på något sätt och sedan kanske glasskivorna går att dra ut? Så funkar det på min Bertazzoni.
 
Ange märke/modell på spisen så kan det finnas större chans att någon kan ge vägledning.

Jag gjorde liknande rengöring på en electrolux-spis nyligen, det var väldigt enkelt att få isär glasen till ugnsluckan. Innan dess, rengjorde en bra mycket mer avancerad pyrolysugn från Siemens, knappt man behövde pilla isär något alls där för allt skit blev förgasat / till aska.
 
arneri68 arneri68 skrev:
Du har ingen manual?

Jag tror att du kan lyfta av överdelen på något sätt och sedan kanske glasskivorna går att dra ut? Så funkar det på min Bertazzoni.
Det står dessvärre inget i manualen. Hittade youtubeklipp men inte på just min lucka. Där finns inga sprintar eller liknande som jag kan trycka in för att lossa överdelen.
 
Ett tips är att "tänka baklänges" d.v.s. tänka hur det monterades. Hur går det enklast och snabbast (=billigast) att montera en ugnslucka? Vilket borde vara det sista man gör vid monteringen ? Just "det sista" vid montering är oftast " det första" vid demontering. Finns det inga byglar, sprintar eller delar, som kan skjutas i sidled?
 
A
det är enklare att lossa inneglasen med luckan på plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.