Jag har flyttat in i en 60talslgh där det rökts under många år. Vi har genom tapetborttaging, ny golv och spärrmålning fått bort lukt från ytor, men dörrarna luktar fortfarande. Det är fina gabondörrar i gör övrigt rätt bra skick. Hur tar vi lämpligen bort lukt men behåller deras utseende? Kan de tvättas eller bör de slipas ner och omlackeras? Någon som har erfarenhet av liknande? Mvh Aron
 
BirgitS
Du skulle kunna pröva med en ozonbehandling.

Gabondörrar har normalt bara gabonfaner och det är svårt att slipa fanerade ytor utan att riskera att man slipar bort allt faneret.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du skulle kunna pröva med en ozonbehandling.

Gabondörrar har normalt bara gabonfaner och det är svårt att slipa fanerade ytor utan att riskera att man slipar bort allt faneret.
Tack för svar!

Jo, de är fanerade, ca 2,5-3 mm tjock faner. Men jag såg att en person här i forumet med gott resultat slipat / sandpapprat plus relackerat gabondörrar. Jag vill ju dock helst slippa det av skär lättja plus det skäl du anger, så undrar om de går att få rena "utanpå" med nåt medel. Vissa varnar för ozonrenare numera, av hälsoskäl....

Mvh Aron
 
BirgitS
Man ska inte vara i lägenheten när en riktig ozonrenare är i farten. Man kör den i typ ett dygn eller kanske räcker medan man är på jobbet under ett par dagar. Ozonrenare är något man hyr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.