Ska ta bort en LÅNG Tujahäck. Under den ligger slipers för att tomten ligger högre än gatan. NU undrar jag om den måste tas bort med rötterna, dvs med grävhjälp eller med hjälp av en lyftkran eller om det är bättre att säga av allt med motorsåg och sedan fräsa bort stubbarna? De två förslagen vi har sedan är att bygga en mur i sället för slipersen för att hålla jorden och tomten på plats eller om vi bara skall ha en slänt och ett staket uppe på gräset? Är det så att man kan ha rötterna kvar som stöd om man bara gör en slänt med ett staket uppe eller är det bättre att få bort allt? Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Bild finns bifogad så ni kan förstå hur jag menar.

Ancilla
 
  • 944919_10151575398823442_1914830543_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bästa måste väl vara att få bort rötterna?

Mitt resonemang ser ut enligt följande:

Bygger ni en mur kommer ni förmodligen att behöva få bort jorden under tiden ni bygger muren. Då är rötterna i vägen.

Skall ni ha en slänt så är det väl inte lika kritiskt att få bort rötterna. Men om ni någon gång hade tänkt plantera något (t.ex. en häck) i slänten eller kanske ha ett staket med tillhörande plintar, underlättar det med största sannoliket om rötterna är borttagna så gott det går.

Beroende på släntens lutning kan det ju ändå bli nödvändigt att ta bort rötterna, p.g.a. att de befintliga rötterna eventuellt är belägna ovanför marknivån på den tänkta sluttningen.
 
Hur gammal är dina slipers? De ger ju också upp för eller senare. Brukar ofta rutna upp innefrån, dvs de ser bra ut på ytan och helt plötsligt så viker de sig bara och hela muren välter. De nedersta är de som först ger upp. Ser lite lurigt ut på den del som går vinkelrät mot vägen, verkar som om den redan var på väg eller kan det vara marktrycket som fått den att börja luta?

Hade det varit min häck så hade jag tagit bort både rötter och slipersmur efter nedsågningen.
 
Det är väl bara och gräva bort skräpet för hur du en gör, slänt eller mur så måste jorden väck för annars är det svårt att få till en slänt. Mur kräver att man gräver även på djupet så bort med dem i vilket fall.
 
Hur är nivån på strängen där häcken står gentemot gräsmattan? Om du kapar stammarna så nära marken det bara går, kan du sen lägga på lite jord ovanpå och så gräs där? Annars kanske du kan nöja dig med att täcka stubbarna med exempelvis barkmull eller så? Då kan du behålla slipersmuren tills den blir för dålig och ändå måste bytas. Rötterna lär ju hjälpa till att stabilisera marken ett bra tag till så muren lär knappast rasa av marktrycket om den inte redan gjort det... Du kan ju provborra på några ställen i understa slipen och se hur frisk den är...

Ska du byta till betong/stenmur så måste du ju ändå gräva bort lite grann innanför slipersarna för att kunna gjuta/sätta sten och då gräver du ju med fördel även bort stubbarna.
 
Slit upp stam å rotsystem med grävare, gräv ut minst det som krävs för ny mur. Grunda för muren, bygg muren, återfylll.
 
  • Gilla
Furulundh
  • Laddar…
Motorsåg längs marken, ut på gatan om det inte är för trafikerat. Prata med grannarna först och berätta vad du tänkt.

Så, såga ned, lägg i STOR container, gräv upp rötterna, bygg ny mur. Njut av gott dagsverke! :cool:
 
  • Gilla
Furulundh och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.