Hej,

Vi köpte nyligen ett hus byggt 1968 och håller nu på renovera sovrummet. Hur får jag bort elementen så jag kan riva tapet och måla bakom den? Finns det nån slags avstängningsventil eller är det bara att skruva loss och ha hinken nära?

Elementanslutning med termostatventil och avstängningsventil synlig vid golv och vägg, redo för demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiator framför en delvis avriven tapetvägg i ett renoveringsprojekt i ett sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack & Mvh,
Steffen
 
enklast är att tömma systemet på vatten ( i vart fall så nivån i systemet ligger under elementets lägsta punkt) så det inte finns några mängder vatten som kan rinna ut (det vore synd på det golvet).

Börja med att lossa ratten så man kan se vilken sorts koppel du har (jag har aldrig sett ett sådant du har men jag är ingen VVS:are).
 
Fabrikat TKM på ventilen. Går att byta hela ventilen till en ny som passar MMA Evosense termostater om man vill ha det istället(?)
 
Mysko koppel, men är väll någon form av 1-rörssystem du har.
Men jag skulle bara stänga av cirkpumpen och eventuella ventiler på in och utgående från panna/värmecentral.
Sen vrida av termostaten och lossa elementet från ventilen ovanför termostatventilen. Där är det en lekande mutter.

Vattnet i elementet kommer vilja komma ut men det rör sig om någon enstaka liter så fram med handduk och balja. Ta några oömma handdukar då vattnet är svart o äckligt.
 
Tack för alla svar! Ska stänga av cirkpumpen/ventiler på pannan imorgon och ta bort elementen. Ska också se till att uppgraderar ventiler också och sätta på nya termostat!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.