Hej!

Jag behöver tappa ur radiatorsystemet för att grena av till en utbyggnad. Kan jag ändå få varmt tappvattten under tiden systemet är tomt?
Jag tänker att jag ska stänga av bergvärmepumpen, stänga kulventilerna på fram- och returledning, öppna luftningen på radiatorerna, tömma ur radiatorsystemet. Kan jag sedan starta värmepumpen igen för att få varmvatten? Cirkulationspumpen kommer väl få fnatt när det är stopp i fram och retur?

Hur bör jag göra?
 
B
det beror väl på om den delan av slingan som går till VVb fortfarande är full och inte går över de ventiler du tänkte stänga...

du behöver kanske inte tömma.. bara släppa trycket... och ha många handdukar under.. ;) då kan du få in ett avstick innan allt rinner ut..
 
Det kanske funkar att ställa VP i sommardrift?
 
Och tappa inte ur radiatorvatten, det är värdefullt.

Stäng alla radiatorventiler så kanske vattnet "hänger" kvar utan att rinna ut.

Ett avstick tar väl inte längre tid än att ni klarar er med det varmvatten som finns i beredaren.

Protte
 
Det gick fint att ställa i sommardrift. Jag grenade av huvudstammen och drog om rören på ett par andra ställen, så jag var tvungen att tappa ur, tyvärr.
Någon klämringskoppling fick jag efterdra, men annars blev det tätt.
En fråga till bara till er erfarna: Varför är det så inihundan svårt att få in stödhylsorna i kopparrören?
Jag har en Ridgid 150L röravskärare (köpt på loppis för 30kr :)) som jag även avgradar med. Ska man kanske dra åt avskäraren väldigt lite för varje nytt varv för att minimera graderna?
 
Jag tar det lite lugnare på slutet innen röravskäraren går igenom, sen gradar jag noga. Inga vassa kanter.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=81088
Borde funka bra, jag kör med Shaviv E100/E110 blad. Skaftet ser lika ut som biltemas. Shaviv's skaft är inget vidare http://www.shaviv.com/set_e.asp?num=2&num1=4&mov=set_e

Dock är jag inte riktigt med på vad biltema menar med HSS hårdmetall, snabbstål är ju hårt, men inte på långa vägar så hårt som hårdmetall :confused:

Edit, jag kör med biltemas röravskärare, funkar fint.
 
Redigerat:
Tar nog en liten fintandad bågfil nästa gång till mjuka och halvhårda rör.
 
Justja, jag har bara använt hårda cu-rör, förutom ett prisolrör jag drog under badrumsgolvet som ersättning för det som frusit sönder (det hårdlödde jag)...

Nackdelen med bågfil är att man får grader på både in/utsida, även om de minskar med en fintandad.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.