Håller på att bli galen så snälla - dela med er av tipps på hur man enklast tapetserar vägg med snedtak i gammalt hus!
Framförallt i utrymmet där sidoväggen möter snedtaksväggen om ni förstår..

Höll på för gäves i gårkväll med slutresultat att jag rev ner alltihop o slängde i en hög, stängde dörre o funderade på att ringa en målare..

Tapeten (Nordsjös strukturtapet) jag försökte sätta upp var helt värdelös o gick ej att skära hur jag än gjorde - gick bara sönder. Gick ej heller att släta ut eller ändra utan att den gick itu.
Dessutom var det inte helt enkelt att brottas med en ca 3 m lång våd där ca 3/4 ska sitta i snedtaket.
Det där med rakhet o vinklar la jag ner efter ett tag men det blev bara skit ändå så jag la av.

Funderar nu på att köpa easy cover som är lite grövre o kanske lättare att arbeta med (hade sånt förra gången jag tapetserade - första o enda).
Funderar också på att köpa en ångmaskin o ånga bort de delar av tapeten som är kvar (som jag bara slipat o spacklat innan) då de bubblade sig lite efter att ha haft tapetklister på sig.

Hur hade ni gjort o har ni några tipps.. :(

Trode jag skulle vara klar till jul o överraska morsan ( "du lär inte renovera det där rummet under min livstid" ) med ett nyrenoverat gästrum... :cool:
 
Tjena!

Jag har märkt att det är lättare att skära i tapeten om man gör det så fort man har fått upp vården på väggen innan den blir mjuk av klistret. Rakbladet ska bara precis gå igenom så att bladet inte blir slött.

Har likadant hemma och de är inte heller exakta mått. Men ska du bara sätta upp vården med en diagonal högst upp så loda in vården med ett snöre och tyngd och borsta ut vården uppi och ner diagonalt sen så skär du bort resterande tapet i diagonalen och i kanten om väggen är sne.
 
Jag tycker easy-up tapeter är lättare att jobba med när man är nybörjare. Dom är också lite styvare. Då sätter du ju klistret direkt på väggen och fär inte lika stora problem med bängliga våder. Dom är lättast att skära direkt när man satt upp dom.

Om man kör med vanliga tapeter som ju ska ligga och dra in tapetklistret innan man sätter upp våden är det enkelt att skära när klistret har torkat lite lagom mycket. Det får inte vara blött men inte heller torrt..

Men jag tror det är bättre att mäta och klippa till bltarna som ska vara på den raka väggen som möter snedetaket om du kör med vanlig tapet, Eller så kör du den väggen och gör nåt annat några timmar, sen skär och sen tapetserar snadtaket.
 
Ja, man får skära till dem lite innan man sätter dit dem men jag tycker att om man ska mäta och klippa exakt så kan man stå och fundera på de matematiska termerna hela kvällen utan att komma till skott och så blir man osäker osv och så blir det ändå fel. I alla fall jag :p

Såvida du inte ska sätta upp enfärgade utan passning, då är det lätt

Hoppas du lyckas!
 
  • Gilla
Knudan85
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.