Ska sätta renoveringstapet på denna väggen men blir inte riktigt klok på hur man ska anfalla den, vill ju helst inte få för mycket spill. Är det vansinne att sätta smala remsor mellan fönstren (givetvis från golv till tak)? Det är ju ingen mönsterpassning att ta hänsyn till, men det kanske är svårt att skära tapeten så det blir helt raka kanter?

Skärmklipp.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade skurit den omlott och spacklar de eventuella glipor som blev.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Precis som Robert63 säger. Sätt bitarna lite omlott och skär sen igenom båda samtidigt. Det brukar kunna bli fina skarvar av det.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
OK, så då är jag inte helt fel ute :). Så om jag delar en våd (1 meter bred) på 4 delar och sätter dessa mellan fönstren och fönster/förr och sedan går på och tapetserar som vanligt men lägger omlott när jag kommer till de smala remsorna och där skär jag igenom båda?
 
Det låter som en bra plan. Jag hade skurit remsorna så att de passar mellan fönstren och sen fixat resten med större bitar. Det måste gå rätt fort bara så att man kan pilla ut den undre biten också. Den får ju inte hinna torka fast.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Sant, jag får värma upp ordentligt innan :D

Tack för svar - jag fick tag i en släkting som tapetserat en hel och han föreslog detta sätt också så det känns som rätt väg att gå :)
 
Du har inga foder som ska sitta (mellan) fönstren ?
Tänkte att om fodren döljer allt så behövs det kanske inte tapetseras mellan fönstren och då behöver du bara tapetsera över och under samt en hel våd på höger sida av sista fönstret.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Kunde man ju gjort - det har jag faktiskt inte haft en tanke på - mest eftersom det satt vanliga fönsterfoder runt om varje fönster med kanske 5-6 tapet emellan :).

Det tål att tänka på lite - tack! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.