Hejsan!
Fick nyligen hem ett nytt torkskåp av märket Electrolux. Jag har nu upptäckt att den övre horisontella tätningslisten på dörren är lägre än övriga tätningslister på dörren vilket medför att dörren inte är tät i överkant. När man kör torkskåpet så känner man att det väller ut varm fuktig luft från springan. Springan är ca 4-5 mm.

Tilläggas ska att vi har bra och rent ventilationsrör så där finns inget motstånd.

Är det ok att ett torkåp "läcker"?

ImageUploadedByByggahus.se1370285652.838782.jpg
 
Eftersom det är tätningslister runt kanterna som skall sluta tätt med hjälp av magnetism, så är det ju klart att det inte skall vara stora glipor.

Fukten skall naturligtvis gå ut genom frånluftsventilationen och inte in i bostaden.

Ta ett snack med leverantören (där du köpte skåpet), så hjälper de dig säkert att rätta till felet.

Under tiden: Häng tvätten ute nu när det är sommar, så sparar du el!
 
Det konstiga är att listen i överkant är lägre än övriga lister på dörren, dvs en annan list. Precis som att det är en avsiktlig glipa. Kanske är så för att det ska vara barnsäkert ellet nåt. Men hur som helst så läcker det väldigt mycket fukt genom glipan och det tycker jag inte är ok. Ska nog kontakta tretti.se där skåpet inhandlades.
 
Inga andra kunniga i ämnet som vill flika in?

Jag noterade för övrigt att den övre listen på dörren inte ens är försedd med magnet så att den verkligen inte ska kunna hålla tätt.
 
Men hallå, Underlat!

Har du ringt till tretti?
Eller skickat ett mail?

Om du skickar med bilden du la upp här så ser de direkt att det är fel.
Antingen skickar de dig ett nytt skåp, eller så får du lite tätningslister som ersätter de defekta.

Inte behövs det väl någon omröstning för att se att det ser galet ut?

Förresten ser den vertikala listen, närmast i bild, ut att vara dåligt monterad.
Har du försökt att "snäppa in" den så den sitter korrekt?
Det kanske löser problemet.
 
Jupp, mailat tretti men inget svar inom utlovad tid. Och jag vet inte om svaret från dom är opartiskt direkt. Jag är helt oinsatt i hur torkskåp bör vara tätade osv.

Listerna på torkskåpet sitter där dom sitter. Dom är liksom fastknipsade under vikt plåt.

Jag vet att det finns många kunniga här på byggahus så därför frågar jag.
Tack för din åsikt iaf. Då kan jag ligga i mot tretti om det inte vill sig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.