Hej!

Jag har köpt 5 plantor av rysk kornell Ivory Halo och tänkte sätta som en häck mot en del av trädgården som är lite risig. Hur tätt ska jag sätta dem? På nätet finner jag häckförsäljare som rekommenderar 4-5 kornellplantor per meter, men på Odla.nu så säger en expert att kornellplantor i häck ska placeras med 1 m avstånd.

Hittils har jag planterat två med en knapp meters mellanrum, men kan flytta dem. Bifogar bild på plantorna. Gissar att jag oavsett bör klippa ner dem till våren för att få dem buskigare och bredare nedtill.

Tacksam för svar!
 
  • Två nyplanterade ryska kornell 'Ivory Halo' buskar i trädgård med grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Thomas 67
  • Laddar…
BirgitS
Vill du ha en tät häck klippt i häckform eller vill du ha mer som ett buskplantage som gränsar av men som inte behöver vara tät nertill och där man ser den naturliga buskformen?
Beroende på ditt önskemål passar svaret från häckförsäljaren resp. odla.nu.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vill du ha en tät häck klippt i häckform eller vill du ha mer som ett buskplantage som gränsar av men som inte behöver vara tät nertill och där man ser den naturliga buskformen?
Beroende på ditt önskemål passar svaret från häckförsäljaren resp. odla.nu.
Jag har tänkt den förhållandevis tät så jag slipper se det som är bakom. Typ som denna bild jag fann på nätet.
 
  • Tät häck av buskar längs en gångväg som skymmer sikten mot bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det som är avgörande är hur mycket tålamod du har. Kornellen sprider sig i sidled när den rotat sig, och en meter mellan plantorna räcker nog men det lär ta flera år innan häcken "växer ihop". En enda kornellbuske kan lätt bli två meter bred, men det tar sin lilla tid. Jag har också noterat att häckförsäljare har en tendens att vilja att man plantera ibland sjuka mängder plantor (en var 20 cm är vansinnigt). Avståndet du har på din bild skulle jag också tagit.
 
  • Gilla
Uppsaladröm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Då ska du nog inte ha en meter mellan plantorna i alla fall men är nog inte nödvändigt att gå ner till 25 cm mellan dem heller, lite beroende på hur fort du vill att den ska bli tät.

Hur höga är dina plantor?
Om de är meterhöga kan det ju vara synd att klippa ner allt till 20 cm och sen bara släppa upp dem 10-20 cm om året, som man gör om man vill ha en helt tät formklippt häck. I ditt fall med lite yvigare buskage kanske det räcker att klippa ner var tredje eller var fjärde gren.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
BirgitS
Nu kanske jag ser fel på bilden men om det är besvärligt ogräs på andra sidan buskarna så är det viktigt att du håller ogräset borta från buskarna i ett par år.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Tack Term och Birgit för svar!

Tålamod har jag väl till viss mån, men inte om det ska ta 10-20 år innan häcken blivit tät.
Term- hur lång tid uppskattar du att det skulle ta för mina korneller att "växa ihop" till en tät häck med befintligt avstånd (strax under metern)?

Birgit- mina plantor är dryga metern höga. Men de är kala nertill, dvs inga löv, och lite rangliga då de växer rakt upp. Min tanke var att klippa ner dem helt till nästa år för att få dem mindre upprättväxande och rangliga och mer breda och stabila. Eller vad tror du?

Du ser helt rätt, det är kirs och annat skräp som växer bakom häcken. Jag tänkte täcka den delen med plast för att få kirskålen att dö. Sen tänkte jag om några år plantera ut vintergröna som tar över området. Det växer i stora partier i närheten, dock inte just där.
 
BirgitS
Om du klipper ner dem till 10-20 cm höjd i februari/mars kommer det att komma upp många nya skott men de skotten kommer också att vara upprättväxande och rangliga till sommaren. Under hösten satsar buskar normalt mer kraft på att bygga upp grenarnas tjocklek/styvhet (de blir mer vedartade i stället för klena skott) så att de ska klara vintern.

Det finns många sätt att klippa buskar och häckar, och resultatet blir ofta bra i vilket fall som helst men det kan se olika ut. Sätten bygger på att när man klipper en gren kommer den att dela sig i just det (eller de 2-3) förgreningsställe(n) som är närmast klippstället. Sen grenar sig ju stammarna naturligt också om de mår bra och får bra med ljus. När man klipper hårt blir det en obalans mellan rötterna och det som är ovan jord och växten satsar energin på att växa till snabbt ovan mark och då blir det oftast långa skott utan förgreningar. Vilket leder till att man vill klippa hårt nästa år också osv. Det här leder till att om man vill ha en tät och fyrkantigt formad häck måste man vid varje klippning (2 gånger per år) klippa 10 cm över föregående klippning för då får man många förgreningar som är tätt på varandra. Men det kommer att ta ca 5 år innan häcken är meterhög och man får normalt just inga blommor.

Vill man ha mer friväxande buskar med mer naturlig form så gör man annorlunda. Även om man bara klipper ner var fjärde gren i mars så kommer de grenarna att förgrena sig och man får fler skott nerifrån. Man kan också ta in skott om de sticker iväg allt för mycket men då är det viktigt att man tar in skotten på olika höjd för att behålla en naturlig buskform, och inte få något som ser ut som en kvast.

Om det är https://www.blomsterlandet.se/Vaxti...adsbuskar/Ovriga-prydnadsbuskar/Rysk-kornell/ så skriver de just om att ta bort en del grenar långt ner samt klippa andra på olika höjder för att få en naturlig form som är brett upprättväxande.

Du får antagligen fler svar från folk som har erfarenhet av just korneller om du frågar i t.ex. Allt om Trädgårds forum.

Det ser lite mörkt ut där du har planterat buskarna, men det är kanske bättre vid andra klockslag?

Bra att du planerar att täcka kirskålen.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Idealt hade varit att köpa tvåriga häckplantor som säljs i tiopack för kring 250 kr. Då kan de utan att det blir ekonomiskt ohållbart planteras tre per meter. Det ger ett tätt buskage efter några år. Just sorten 'Ivory Halo' brukar inte säljas som häckplantor utan som något dyrare solitärexemplar i kruka - precis som de du har köpt.

Sibirisk kornell sprider sig inte främst med klassiska rotskott utan genom att grenar lägger sig ned på marken av sin egen tyngd, rotar sig och på så sätt tar sig fram över marken. Det är inte så snyggt i trädgården med sådana snår så vanligen klipper man bort grenar som ligger längs med marken - men då blir det en vasformad buske - inte vad du vill ha.

Viljan för grenar att rota sig kan du faktiskt använda för att täta till ditt buskage. Böj ned grenar redan idag och se till att de hamnar 15 cm ned i jorden. Kläm fast dem med något (metallbåge/Y-gren/sten). Efter ett par år så har du en ny planta bredvid den nuvarande och du kan klippa av grenbågen. Ett annat alternativ är att under senvintern/tidiga våren klippa av grenar och sticka ned i jorden. Om du håller marken fuktig med bevattning så är grenarna rotade till sommaren. Mycket enkelt om man bara kommer ihåg att vattna.
 
  • Gilla
Uppsaladröm och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ett annat alternativ är att under senvintern/tidiga våren klippa av grenar och sticka ned i jorden. Om du håller marken fuktig med bevattning så är grenarna rotade till sommaren. Mycket enkelt om man bara kommer ihåg att vattna.
Fungerar det att göra som jag gjorde med vinbärsbuskarna?
Jag klippte dem i mars och satte skotten i en vas och så fick de vara påskris inne för att sen när värmen kom i maj åka ut för att planteras i slutet av augusti eller början av september. Det är ju lättare att se till att grenarna har vatten när de står i en stor vas (höganäskrus) än när de är planterade.
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, vi har tagit in kornellgrenar som dekoration och de slår rot i vas. Men min erfarenhet är att risken för att de ruttnat om man tar in dem inomhus så tidigt på våren. Att böja ned grenar i jorden är nog det minst underhållskrävande sättet. Gräv nu och glöm bort s a s.
 
  • Gilla
Uppsaladröm och 1 till
  • Laddar…
Å så bra svar jag får från er alla!!

Claes- jag letade efter häckplantor i flerpack men fann inga, nu förstår jag varför!
Ska också fundera på att böja ner grenar som ni föreslår och se om de rotar sig.

Men för att summera Birgit så bör jag alltså inte klippa ner varje planta helt till våren utan ta varannan, eller var 4e gren? Och sen fortsätta klippa 2 ggr årligen 10 cm ovanför föregående klippning för att få den snygg som häck? 5 år är helt ok att få den meterhög och tät nertill. Att den inte blommar under tiden gör mig inget, jag är främst ute efter en fin och tät häck som döljer bakomliggande mindre attraktiva område, och jag tycker bladen är det finaste ändå. Och den röda höstfärgen. :)

Men för att få en tät och fin grund på ca. 5 år som vi diskuterat- hur många plantor bör jag då sätta per meter- funkar det med nuvarande avstånd på knappa metern?
 
Någon frågade förresten om det var skuggigt på platsen. I dagsläget kommer det lite sol mitt på dagen (från söder) men det kommer bli betydligt bättre då vi snart ska ta ner ett par träd som skymmer solen. Och så ska vi ta ner lite träd västerom och norrom också, mest ungträd som vuxit vilt de senaste 10 åren, så det tror jag kommer göra det mer soligt även på kvällstid.
 
BirgitS
U Uppsaladröm skrev:
Men för att summera Birgit så bör jag alltså inte klippa ner varje planta helt till våren utan ta varannan, eller var 4e gren? Och sen fortsätta klippa 2 ggr årligen 10 cm ovanför föregående klippning för att få den snygg som häck? 5 år är helt ok att få den meterhög och tät nertill. Att den inte blommar under tiden gör mig inget, jag är främst ute efter en fin och tät häck som döljer bakomliggande mindre attraktiva område, och jag tycker bladen är det finaste ändå. Och den röda höstfärgen. :)

Men för att få en tät och fin grund på ca. 5 år som vi diskuterat- hur många plantor bör jag då sätta per meter- funkar det med nuvarande avstånd på knappa metern?
Om det är ok med 5 år och du vill ha buskarna formade som en häck (vilket inte ditt foto visar) så klipp ner allt i februari/mars. I så fall tror jag (men jag är ingen expert på kornell) att du bör ha plantorna tätare men ett sätt att lösa det är ju att böja ner grenar som Claes skrev.

Bra att de får mer ljus :)
 
  • Gilla
Uppsaladröm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är ok med 5 år och du vill ha buskarna formade som en häck (vilket inte ditt foto visar) så klipp ner allt i februari/mars. I så fall tror jag (men jag är ingen expert på kornell) att du bör ha plantorna tätare men ett sätt att lösa det är ju att böja ner grenar som Claes skrev.

Bra att de får mer ljus :)
Tack för svar! :) Då ska jag sätta dem lite tätare och sen vika ner grenar så jag får fler plantor. För att både få till en tät häck men behålla lite av den fina bulliga formen (det ska ju inte vara en stram ram häck) så gör jag så att jag klipper ner varannan eller var 4e gren till våren.

Tack igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.