(Detta är det första inlägget jag postar till Byggahus, så förhoppningsvis gör jag rätt...)

Bytte garagedörr häromdagen. Enligt offerten skulle det kunna uppstå skador på putsen, som jag skulle åtgärda själv.

Vad som hände var att det (utöver lite fasadskador) blev en glipa på c:a 1-3 cm mellan fasaden och dörrkarmarna. Se bifogad bild. Dessa fylldes igen med vad som kallas "drev". (Någon sorts gul ull. Glasull?)

Glipan bör, föreställer jag mig, åtgärdas tämligen omgående. Hur gör man detta bäst? Det yttersta lagret måste ju vara puts. (Och samma sorts puts som resten av väggen, har jag lärt mig på nätet.) Men, kan man kladda puts direkt på drev? Det sitter ju drev i glipan nu. Eller skall man till exempel pula in någon sorts list ovanå drevet, betong (eller nåt sånt) ovanå listen och sedan puts längst ut? Eller på något annat sätt?

Jag har väl tänkt att anlita ett "proffs" som fixar det, men jag vill gärna veta hur detta proffs bör göra om det skall göras rätt. Men om det inte går att få tag ett "proffs" inom rimlig tid skulle jag kunna försöka själv, och då måste jag ju veta exakt hur man gör. (Jag är relaivt händig med att snickra och jobba med trä, men betong, puts, isolering och sånt har jag aldrig någonsin pysslat med, så jag är fullständig nybörjare på detta område.)

(Det som oroar mig lite är att drevet i springorna blir bött när det regnar, och det har jag tänkt att preliminärt åtgärda genom att tills vidare täcka med silvertejp.)
 
  • Garagedörr med träpanel som nyligen har installerats. Synlig guldfärgad drev mellan dörrkarm och putsad fasad på höger sida, vilket visar glipa och fasadskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ta bort drevet och ersätta det med fogskum, sen bara måla över. Men jag är lite lat också, så är det synligt kanske man ska spackla innan man målar
 
P Plutus skrev:
Jag skulle ta bort drevet och ersätta det med fogskum, sen bara måla över. Men jag är lite lat också, så är det synligt kanske man ska spackla innan man målar
Nja, när jag googlar varnas det för att fogskum drar åt sig fukt, så det vågar jag nog inte... Men tack ändå!
 
Jag gissar att över hälften av alla dörrar och fönster som monteras idag sitter med fogskum, så det är nog ingen stor risk för fuktpåverkan. Sätt en trälist som täcker drevet och fyll upp skadorna med passande bruk. Då slipper du bruk över drevet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.