Hej allihopa, första inlägget här sedan 10år.

Jag ska flytta köksplatsen och flytta takhuv för köksfläkten till den nya stället.
Jag tänkte lägga en bit takpapp med silikon/takmassa och täcka det men nya pannor (och laga takpanelen förstås)

takpappen ska ligga ovanpå den övre pappen, så fallet kommer inte skydda när silikonen torkas och spricka.

Hur gör man annars?
Det är betong pannor på taket, 18grader lutning.
 
normalt brukar man skära upp i överkant och sticka under den nye pappen.
använd inte silikon utan asfaltkitt eller liknade
 
  • Gilla
Bablos och 1 till
  • Laddar…
R
B Bablos skrev:
Hej allihopa, första inlägget här sedan 10år.

Jag ska flytta köksplatsen och flytta takhuv för köksfläkten till den nya stället.
Jag tänkte lägga en bit takpapp med silikon/takmassa och täcka det men nya pannor (och laga takpanelen förstås)

takpappen ska ligga ovanpå den övre pappen, så fallet kommer inte skydda när silikonen torkas och spricka.

Hur gör man annars?
Det är betong pannor på taket, 18grader lutning.
Har du råspont under pappen så ska den lagas i först, sedan underlagspappen som du skär in i överkant kan behövas lite asfaltskitt ifall du misslyckas med skärningen..
Sedan se till att läkten är bra och lägga dit dom nya pannorna..
Klart😊
 
  • Gilla
Bablos
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har du råspont under pappen så ska den lagas i först, sedan underlagspappen som du skär in i överkant kan behövas lite asfaltskitt ifall du misslyckas med skärningen..
Sedan se till att läkten är bra och lägga dit dom nya pannorna..
Klart😊
Tack, det låter bra.
Det blir fortfarande sidokanterna som inte får något överlapp när de kommer ut i nederkanten. Är det bara att lägga extra asfaltskitt? känns att jag kan inte beskriva det korrekt.
Alltså när jag skjuter ner underlagspappen i överkanten, den är bredare papp än hålet, men som jag förstår den behöver komma ut ovanpå nederkanten. Stämmer det? och där kan man inte få något över lap på sidorna.
 
R
B Bablos skrev:
Tack, det låter bra.
Det blir fortfarande sidokanterna som inte får något överlapp när de kommer ut i nederkanten. Är det bara att lägga extra asfaltskitt? känns att jag kan inte beskriva det korrekt.
Alltså när jag skjuter ner underlagspappen i överkanten, den är bredare papp än hålet, men som jag förstår den behöver komma ut ovanpå nederkanten. Stämmer det? och där kan man inte få något över lap på sidorna.
Ja den pappen du skär in i överkant bör vara lite bredare än hålet säg 200mm åt varje sida ja lägg lite kitt på sidorna emellan den nya och gamla..
 
  • Gilla
Bablos och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.