Hej!

Det är dags att kasta ut badkaret från badrummet och montera upp en duschvägg.
Ett problem som jag kommer stöta på är att det finns ett handtag fastskruvat på väggen ovanför badkaret som kommer hamna i vägen för duschväggen då ena duschväggen kommer rakt på mitten av handtaget. (se bilder)
20140406_183019.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
30086.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skruvar jag bort den så kommer två hål hamna innanför duschväggen och två kommer hamna utanför.

Min fråga är hur tätar man detta bäst?

Jag var varit inne i Byggkeramikrådets branchregler och läste detta:
skruvplugg.jpg
8. Efterkommande installationer
[FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo]Vid eftermonteringar av olika detaljer som krokar, hängare och liknande där hål ska borras igenom tätskikt, måste tätning ske i tätskiktsnivån. Det vanligaste är att hålet fylls med tätningsmassa före plugg/skruv, så att massan tätar mot tätskiktet bakom keramiken.
Det finns också specialpluggar som är provade enligt internationella provmetoder och som tätar effektivt.
VVS- branschen har en anvisning på en speciell vägg för tyngre infästningar kallad "säker vatten-väggen". Under förutsättning att monteringsanvisningen följs noga, kan tyngre saker monteras utan läckageproblem och givetvis även mindre saker.
Det finns numera ganska många olika limsystem på marknaden, där man inte behöver borra hål och punktera bakomliggande tätskikt, utan istället limmar upp produkterna.

Det som jag planerar att göra är att skruva bort handtaget, fylla i hålen med sanitetssilikon, trycka in pluggar, fylla med silikon igen, skruva in skruvar i bott och till slut lägga en vit plugg på skruvhattarna. Vad tycker ni?
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo]
[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]

[FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo]

[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo][/FONT][/FONT][/FONT][FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo][FONT=Indigo,Indigo]

[/FONT]
[/FONT]
[/FONT]
 
Gör du som planerat men skippa pluggarna och skruvarna och fyll istället hålen helt med vit silikon.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
HandySmurf skrev:
Gör du som planerat men skippa pluggarna och skruvarna och fyll istället hålen helt med vit silikon.
Ok, men är det säkert och enligt normer?
 
Krilleman
Japp, silikon är det korrekta tätningsmedlet. Blås ur hålet först med ett sugrör så det är fritt från damm och annat löst smuts. Sen är det bara fylla ut!
 
  • Gilla
Mankanpe
  • Laddar…
Det största problemet blir nog att få upp duschväggen i enlighet med nuvarande normer.
 
injonil skrev:
Det största problemet blir nog att få upp duschväggen i enlighet med nuvarande normer.
Vad skulle det vara för problem med att sätta upp den?
 
I våtzon 1 måste man skruva i massivt material eller konstruktionsplywood 15mm.

Eller möjligtvis någon fästanordning som är godkänd vilket inte jag känner till någon.
 
injonil skrev:
I våtzon 1 måste man skruva i massivt material eller konstruktionsplywood 15mm.

Eller möjligtvis någon fästanordning som är godkänd vilket inte jag känner till någon.
Skulle det vara en möjlighet att limma?
 
De prylar som går att limma, ja, men en duschvägg är nog vansklig att limma fast.
 
Inga problem med ett bra lim.
 
Måste väl ändå bero på hur duschväggen är konstruerad med anläggningsytor etc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.