Det finns en spricka i betongbjälklaget som det droppar vatten igenom när det regnar. Ovansida är utomhus.
Fick ett förslag från en betongfirma att täta med något epoxisystem. Men offerten var superdyr.
Är det något häxverk? Hur gör man?
 
Sprickorna injekteras med epoxi, osäker på hur det går till rent praktiskt. Går det att lägga ett tätskikt ovanpå istället?
 
Redigerat:
Karrock
Det borde vara epoxi eller polyuretan som de har offererat. Är det verkligen sprickan som är problemet? Inte något tätskikt? Är det i Sverige?
 
Detta är i Sverige. Man har lagt ett Schönox-tätsystem (blå matta) innan klinker. Det var för 12 år sedan. Tyvärr har utförarna kammat fixet tvärs mot fallet så att vatten har samlats under plattorna och inte kunnat rinna av.
Jag tror i detta fall ska man lägga plattorna i jämnt bruk, utan kamning.
Men nu har vi sprickan.
 
Karrock
Just ordvalet häxkonst är ju kul... Injektering i berg har historiskt beskrivits som svartkonst av professorer i geologi/grundvatten.

Epoxi och PUR kräver särskild skyddsutrustning om det ska hanteras seriöst, vilket rimligen driver upp priset.

Har ingen egen erfarenhet av betonglagning. Men det är aldrig hundraprocentigt att få in medel, oavsett vilket, heltäckande i en spricka.
Kanske räkna upp med en riskfaktor och jämföra med vad det kostar att lägga om ytan med nytt tätskikt?

Eller, kan också vara värt att prova hemmafixa med fogskum och hål borrade snett in i sprickan (provtryckningspump och cement är en annan variant, eller en större spruta och epoxi efter att sprickan tejpats en tredje)
 
Jag har en hårstrå-tjock spricka i en balkong, tränger in fukt vid regn och snö. Blev rekommenderad detta för att täta:
https://www.mapei.com/se/sv/produkt...oduktlista/produktbeskrivning/mapepoxy-bi-imp

Läser man databladet skulle detta eller ngt liknande kanske kunna vara det du har behov av.

Har dock inte hunnit göra det ännu. Även om det står "för yrkesmässig användning", borde det gå att göra själv om man tänker till lite.
 
F fallskydd skrev:
Jag har en hårstrå-tjock spricka i en balkong, tränger in fukt vid regn och snö. Blev rekommenderad detta för att täta:
[länk]

Läser man databladet skulle detta eller ngt liknande kanske kunna vara det du har behov av.

Har dock inte hunnit göra det ännu. Även om det står "för yrkesmässig användning", borde det gå att göra själv om man tänker till lite.
Tack, det låter bra. Frågan är bara hur man bäst applicerar det så att det inte blir ogjort arbete.
 
Det står en del i databladet, under Applicering.
Jag vet inte exakt vad du har för förhållanden, men själv tänker jag:
* täta/tejpa under och sidor
* maska vid sidorna av sprickan
* lägg sträng epoxi över spricka, ev m spruta och nål
* låt sjunka in, fyll på
* upprepa tills det inte sjunker undan
* sickla jäms m ytan.

Verkar som att den ska suga in bra i sprickor ner t 0,1mm
Men har som sagt inte erfarenhet själv än...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.