Har satt i lite nya fönster i ett hus med putsfasad. Nu är det ju lite kallt för att putsa och hålla på så det får bli till våren. Saken är den att runt fönsterna finns nu en springa på 1-2 cm där det är drevat med vanlig isolering (utifrån sett alltså).

Hur ska jag täta denna springa så att den klarar sig från fukt under vintern? Vanlig fogmassa ska ju användas i mindre fogar, måste finnas något bättre.

Hur håller sig fogskum? Klarar det av regn och snö fram till våren?
 
Ojoj, det va ju svindyrt för den storleken på fog jag behöver. Finns det något billigare alternativ?
 
Fogskum funkar utmärkt fram till våren. Ytor som har utsätts för direkt solljus kommer bli lite spröda och kanske kanske kommer fåglarna knapra lite på det. Jag har haft skum i dagsljus längre än så.
 
Använd bottningslist till våren...

Du menar alltså att jag ska köra med fogskum nu för att täta så att det inte snöar och regnar i fogen så att fukten tränger in.

Sen till våren ska man använda bottningslist och fogmassa?
 
Hemmakatten
Usch, alla dessa råd låter dyrt. :-/

Varför inte peta in en bottningslist (finns i diameter upp till 20 mm) om det finns plats. Sedan använda drevningsremsor, finns på rulle i olika bredder, tex 80mm. Peta in dessa och eventuellt sätt upp lite plast på utsidan runt karmarna så borde du klara dig utmärkt under vintern. Fogskum o annat otyg går aldrig att få bort.
 
Jag har lyckats få bort fogskum. Jag tätade med fogskum ovanför fönsterkarmen, men ångrade mig sedan pga att det expanderade för mycket och att jag behövde täta bättre då det läckte in vid slagregn. Jag tog en fintandad fogsvans och sågade först i överkant och sedan underkant av springan. Sen fick jag ta och bända ut skummet med ett stämjärn. Det gick bra då skummet inte hade spritt sig in i skrymslen och vrår, det var en "enkel" yta.

Jag tror det är väldigt bra med bottningslist. Denna skall egentligen sitta på insidan och tätas ytterligare med fogmassa för att få en tät fog, men du kan nog som en temporär åtgärd sätta den på utsidan. Jag har haft bottningslist plus fogmassa på insidan, ingen drevning alls och inga smyglister på utsidan, och det har inte läckt in nånting, inte ens vid slagregn. så det räckte för mig som en temporär lösning. Kanske du även kan sätta dit några lister på utsidan som förhindrar att eventuellt slagregn orsakar läckage? Du kanske kan fästa dem lite temporärt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.