Hej

Kopplingen under blandningsventilen läcker, så jag tänkte montera bort kopplingen. Sen på med lite lin, ny stödhylsa och dra åt igen. Förhoppningsvis gör det susen. Bad rörmockaren fixa detta när han drog om lite annat i huset men han lyckades tydligen inte eller så glömde han det. Men nu till frågan! Hur gör jag för att det ska komma ut så lite vatten som möjligt? Eftersom när jag lossar här kommer det ju komma ut en hel del vatten. Stänga inkommande kallvatten, stänga av pannan, tappa ur så mycket i kranarna jag kan? och sedan börja lossa?. Eller hålls vattnet kvar i ledningarna om jag inte rör kranarna? Likt man stoppar ett finger ovanpå ett sugrör och lyfter upp det ut drickan. Det är högra kopplingen under blandarventilen som läcker. Tacksam för hjälp!

Blandningsventilen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en klämringskoppling. Inget lin inblandat i en sådan och det är troligtvis ingen stödhylsa heller (ska vara, men på 22 mm rör monteras det nästan aldrig).

Har du provat att dra åt kopplingen?
 
Yes, jag har testat att dra åt kopplingen utan något bra resultat. Jag köpte två stora skiftnycklar bara för att slippa dra med polygripen. Dragit till det tar stopp.Tar jag i mer så känns det bara som om jag vrider allt och det kommer gå sönder något. Jag ser hur det sipprar ut/bubblar vatten i ovankant av muttern ibland. Tyckte det håller mer tätt om jag "lossar" muttern 10 grader från där det tar stopp. Men det kan också bara vara tillfälligheter när jag har kollat.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.