Tänkte byta köksfläkt. Det sitter en gammal befintlig stos på murstocken som inte är helt kompatibel med dagens standardmått. Röret är ca 143 mm invändigt och knappt 150 mm utvändigt (lite koniskt, tror jag). Jag vill få ner dimensionen till 125 för att ansluta en vanlig flexibel slang från den nya fläkten.

Problemet är att en vanlig dimensionsändring/reduktion 150/125 nippel/nippel inte går in i hålet. Då är ju alternativet en påsticksmuff 150 (om den går på!) eller 160. Men hur får man det tätt? Har nån en bra idé? Eller går det att hitta "exotiska" dimensioner på rörkomponenter nånstans?

Det går såklart att byta väggstosen, men jag vill gärna undvika det. Dels vet jag inte om den är fäst ovanför innertaket och dels är den tätad med bruk på insidan.
 
  • Gammal köksfläktstos monterad på vägg med synlig konisk röröppning och bruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gjorde en liknande operation när jag renoverade köket, hade också nån konstig dimension på röret i taket, men flexslangen passade utmärkt utanpå... Tätade med högtemperatursilikon från biltema och drog ihop slangen med en vanlig slangklämma...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag gjorde en liknande operation när jag renoverade köket, hade också nån konstig dimension på röret i taket, men flexslangen passade utmärkt utanpå... Tätade med högtemperatursilikon från biltema och drog ihop slangen med en vanlig slangklämma...
Tack för svar! Vill gärna undvika en kletig lösning, men i värsta fall får det bli något sådant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.