Hej
Jag fick precis hem mina Vatett kopplingsbrickor som jag ska ha i nya badrummet jag håller på med.
De ska monteras mot LK Pal (alu-pex) rör som är 16mm. Har följt alla anvisningar och instruktioner (vad jag vet) men nu undrar jag lite hur det egentligen blir tätt.
Man trycker ju in mediaröret i mässingnippeln och sen skruvar man ihop det och så ska det magiskt bli tätt. Det är nån o-ring där och nån röd packning i botten av nippeln ser det ut som. Men när jag för hand stoppar in mässingnippeln i en lös bit mediarör och blåser med munnen i röret i så är det inte tätt. Så jag undrar lite hur det kan bli tätt sen.
O-ringen skulle väl täta redan nu utan att allt är ihopskruvat och trycksatt. Och att enbart lita på den röda packningen i botten av nippeln känns lite förvånansvärt.
Nån som vet hur det funkar? Eller har det blivit fel nånstans?

https://www.vatette.se/produkter/va...16x20-225-for-pex-pe-rt-pb-och-multilayer-ror
 
Krilleman
När du drar kopplingen skär "klämringen" in i mediaröret och trycker även insidan av din PEX mot gummipackningen/stödhylsan.

Den röda massan är bara där för om du har ett mediarör med aluminium. Typ LK PAL. Just för att skapa en barriär mellan alu/mässing som förhindra galvaniska stömningar. Inget annat med tätning eller dylikt.

Pilen pekar på den del som skär in i röret när du drar kopplingen enligt monteringsanvisningen.

Metalliska rörkopplingar, möjligtvis mässing, avskild del, VVS-komponenter, vit bakgrund, grön pil pekar på skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jaha okej, då fattar jag! Tack :)
Jag misstänkte att det magiskt skulle funka men det känns alltid bättre i magen och man sover bättre på nätterna om man förstår mer exakt varför och hur det funkar :D
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.