Hej! Har ett fritidshus där det är ett utrymme mellan takpkåten och taket. Det är tillräckligt stort för att jag ska ha fått ett par ekorrar samt getingbo att flytta in.

Getingboet är bekämpat och jag väntar på att ekorrarna ska ge sig av.

Köpte ett nät som jag tänkte sätta upp. Fasaden och husväggarna är ju trä, men hur tusan fäster man det mot plåten?

Se gärna bifogad bild. Tack för tips!
 
  • Utrymme mellan trävägg och plåttak på ett rött fritidshus där ekorrar och getingbo kan gömma sig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fulkemisten
Det finns tätningslister för just korrugerad plåt med vågor som går upp i dalarna på plåten. Då får du en rak kant att fästa nätet mot. Frågan är bara om du får tillräcklig ventilation med detta? Finns det kanske någon tanke med glipan? Man ska ibland fundera en gång till innan man sätter igen takfoten.
Ett annat alternativ kan vara att pilla in antingen stålull eller annat ihopskrynklat metallnät, typ hönsnät. Då får man fortfarande luftgenomströmning till viss del.
 
Hur gick det sen och blev ni av med ekorren?
 
@sandydoull Hej! Jodå, den flyttade självmant denna sommar så har inte sett röken av den. Så nu till hösten ska jag fästa upp en nät så att inga nya ekorrar kan smita in, för nu vet jag i alla fall att det är tomt under taket :)

@Fulkemisten Jo jag har skaffat ett finmaskigt nät som jag tänkte sätta fast i träkroppen och som får ligga "böjd" mot taket. Teoretiskt sätt så kan väl en ekorre klättra upp längst nätet och när det då hänger ner klättra över det. Så kanske får sätta en limklick eller första fästa det efter bästa förmåga i plåttaket :) Eller om jag ska skaffa ett lite hårdare alternativ som inte gör att böja... Hmm.. Måste nog fundera lite till på det :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.