Håller på att byta en trossbotten och har stött på ett litet problem med en större mängd rörgenomföringar.
Tidigare hade det varit tätat med glasull runt dessa, det gick nämligen att hitta lite rester av gult bös bland musavskrädet, bon, dödafåglar, solrosfrön och allt vad de hade släpat in & bajsat ut där.
Tack vare detta är jag inte riktigt lika sugen på att fortsätta köra på med glasull. Så då blir frågan vad man kan använda istället för att dels få det tätt, isolerat samt i största mån musfritt.

Ett kluster av vita rör som passerar genom en trägolvsstruktur nära en elkontakt och en gul slang i en krypgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som bilden visar är det ett ordentligt gäng rör som kommer upp. Enda alternativet jag kan komma på är fogskum, det skulle få det tätt och möss lär inte vara speciellt förtjusta att tugga i det heller vad jag har hört. Men hur bra är det att skumma direkt mot syll och golvbjälklag? Speciellt i en uteluftsventilerad något fuktig krypgrund?

Vad har jag för alternativ?
Tack,
Johan
 
C
Jag skulle gjutit igen själva genomföringen med gipsputs. Hygroskopiskt, billigt, lättarbetat, inget som mössen ger sig på och hyfsat lätt att bearbeta om du behöver komplettera/ändra något. Eller fogskum. En så pass liten yta gör knappast någon större skada om det skulle komma in fukt tänker jag.
 
  • Gilla
johan_p
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.