Hej.

En bekant hörde av sig till mig och ville jag skulle åka dit och täta hans fönster och dörrar då han tycker det drar. Han har tummen mitt i handen och vet inte så mycket om något men den information jag fått av honom är att det är självdrag förutom i badrum som det är paxfläkt i.

När jag sätter ny tätningslist, ska jag låta det vara en springa ovanpå fönster och dörrar i alla rum förutom kök och badrum som jag tätar runt hela, eller ska jag täta runt hela och reglera luftflöde med till/frånluftsventilerna?
 
Täta fönster och ytterdörrar, lämna innerdörrar.
 
  • Gilla
jimmywest
  • Laddar…
Jonatan79 skrev:
Täta fönster och ytterdörrar, lämna innerdörrar.
Jo absolut, menade så klart det också. Men ska jag lämna springa till t.ex altandörren, ovanpå fönster? Eller täta runt hela.
 
Det bästa borde vara att täta allt och ha tilluftsventiler i varje rum förutom dusch, kök, tvättstuga. Annars hade jag tätat runt hela och vid behov rycka bort tätningslist.
 
  • Gilla
jimmywest
  • Laddar…
Hammarfall skrev:
Det bästa borde vara att täta allt och ha tilluftsventiler i varje rum förutom dusch, kök, tvättstuga. Annars hade jag tätat runt hela och vid behov rycka bort tätningslist.
Makes sense. Kör på det! :)
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Det vanligaste felet folk gör, är att täta mellan fönstren.
Detta är absolut aja baja.
Men att byta ut tätlister i fönster och dörrar är ju bra.
Han kanske måste installera en tilluftsventil på strategisk plats för att få in luft, men undvika drag.
Undvik självklistrande lister. Ta en silikon av passande typ.
Lycka till ;)
 
bamyl skrev:
Det vanligaste felet folk gör, är att täta mellan fönstren.
Detta är absolut aja baja.
Inget fel att "täta" med dammtätningslist (ej vanlig fönsterlist) mellan fönsterbågar om du syftar på dessa.
 
Ja, men det är en helt annan produkt. Nu ville ju TS stoppa drag.
 
bamyl skrev:
Ja, men det är en helt annan produkt. Nu ville ju TS stoppa drag.
Har inte ens nämnt att täta mellan fönstren :p
Trodde det var en självklarhet att man tätar vid bågen. Min fråga handlade om ifall man ska lämna springa eller inte.
 
Täta runt om överallt. Reglera tilluft med de ventiler som finns.
 
  • Gilla
jimmywest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.