Vi har satt upp en hög tredelad sockel i vårt vardagsrum. Pga skeva väggar i gammalt hus (byggår 1930) är det nu ett mellanrum mellan sockeln och väggen på några ställen.

Se bilder
Vit tredelad sockel längs en skev vägg i ett vardagsrum med mörkt trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit tredelad sockel i vardagsrum med mellanrum mot skev vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur gör vi detta snyggt? Maken var inne på att fylla med någon typ av massa men jag är rädd om tapeten, hur gör man? Hjälp!
 
K Kopros skrev:
Vi har satt upp en hög tredelad sockel i vårt vardagsrum. Pga skeva väggar i gammalt hus (byggår 1930) är det nu ett mellanrum mellan sockeln och väggen på några ställen.

Se bilder
[bild] [bild]

Hur gör vi detta snyggt? Maken var inne på att fylla med någon typ av massa men jag är rädd om tapeten, hur gör man? Hjälp!
Vi har också så där hemma, också 3-delad sockel med glipa på vissa ställen. Vi valde att låta dem vara, de är nog inte lika stora som era. Men vill ni täcka det tänker jag maskeringstejp på tapeten, fyll med latexfog och måla sockel och fogen ett varv. Tycker latexfogar har en tendens att gulna om man inte målar dem.
 
  • Gilla
Kopros
  • Laddar…
S
Är det tapet eller målad vägg?
Om det är målad vägg skulle jag foga och måla med väggfärgen.
Är det tapet är det bättre att tapetsera efter listning så att tapeten döljer springan.
 
Det är tapet som vi ju tyvärr satte upp innan listningen :(

QUOTE="sinuslinus, post: 3140505, member: 131017"]Är det tapet eller målad vägg?
Om det är målad vägg skulle jag foga och måla med väggfärgen.
Är det tapet är det bättre att tapetsera efter listning så att tapeten döljer springan.[/QUOTE]
 
S
Är det bara den väggen kanske det är lönt med ett par nya våder?
 
Jag hade bottnat med bottningslist,
https://www.hornbach.se/shop/SIKA-SikaPE-bottningslist-20-mm/5239728/artikel-detaljer.html
Sedan maskerat väggen ovanför listen med
https://www.hornbach.se/shop/TESA-M...tive-25m-x-25mm/8263817/artikel-detaljer.html
Och sedan spacklat springan med,
https://www.bauhaus.se/reparationsm...RmOJSNQAmkpKmMwrZcH79ETVR-G-ptaxoCpV4QAvD_BwE
One strike är vitt och väldigt smidigt att jobba med, om det är lite torrt i burken så går det utmärkt att droppa i lite vatten och röra om.
Ska vara som stenhårt vispad grädde.
När spacklet har torkat så kan man måla över om det skulle behövas.
 
Onestrike skulle jag inte använda alls i detta fall!
Det pga att onestrike är inte direkt flexibelt, det kommer troligen spricka förr el senare.
En övermålningsbar mjukfog är bättre i detta fall! Och då funkar det med bottningslist innan....om det behövs!?
 
Har också satt tredelad list på lite buktiga väggar (kanske inte riktigt så farligt som på bilden dock). Vi drog helt sonika listen mot väggen med listskruv som spacklades och målades. Kan det inte lösa er springa också?
 
  • Gilla
hscn
  • Laddar…
Håller med föregående, ser bara konstigt ut om väggen är konkav och listen är rak. Går det inte att dra listen intill väggen blir det snyggast att anpassa en salningslist av planhyvlad furu och montera den på baksidan av överdelen mot väggen.
 
K Kopros skrev:
Vi har satt upp en hög tredelad sockel i vårt vardagsrum. Pga skeva väggar i gammalt hus (byggår 1930) är det nu ett mellanrum mellan sockeln och väggen på några ställen.

Se bilder
[bild] [bild]

Hur gör vi detta snyggt? Maken var inne på att fylla med någon typ av massa men jag är rädd om tapeten, hur gör man? Hjälp!
dra en skruv så att listen/skivan åker in
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.