Håller på att lägga om taket och undrar en sak. Det gamla taket är helt borta, takstolarna förstärkta och ny råspont ligger på. Men nu är det en glipa på 15-30mm längs med hela fasaden, mellan väggpanelen och den nya råsponten. Fritt drag in i samtliga kattvindar. Tidigare var det gjutet på det stället, men det försvann när vi rev det gamla taket. Hur tätar jag snyggast och smidigast? Funderar på att kapa alla lock tex 45mm ner med en multicutter, och sen fälla in en 45x70 regel målad i samma kulör. Ev kan jag ju skumma alt dreva invändigt också. Se foto.
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1338195936.121530.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ImageUploadedByByggahus.se1338195962.841200.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det normala/vanligaste är att det är en luftspalt mellan råspont och kattvinden, skapad av läkt och board (3mm masonit).
Vill du sen isolera kan du isolera upp mot boarden.

Och därför skall det vara en spalt mellan panel och råspont, där luft kan komma in till luftspalten.
 
Men jag kan ju inte ha totalt 26m lång öppning på nästan 30mm. Det är ju som att ha ett stort fönster konstant öppet. Blir ju inte bra på vintern, Endast ca 8m är riktig kattvind, resten är förråd och det drar vidare rakt in i en hall och två sovrum. Taket kommer tyvärr att vara oisolerat.
 
Har du oisolerad hall och sovrum?
Är förrådet oisolerat?
Om det är kallvind ovanför de rummen så ska isoleringen i rummens tak ansluta mot en board/luftspalt.
Isoleringen ska ju inte ligga dikt an råsponten.
Boarden går börjar vid takfoten och går förbi kattvinden, förbi isoleringen på kallvindenl.

I övrigt så är din ide inte dum, jag hade dock valt en klenare dimension än 45x70.
Kanske 34 eller 28. Men inte sätta den dikt an råsponten, utan lämna en spalt där, och göra riktigt luftspalt i berörda utrymmen.
 
Hallen och förråden är oisolerade. Sovrummen är tilläggsisolerade invändigt på gavlarna samt på väggarna som går mot kallförråden. Kallförråden är som stora kattvindar.
Undertaken i sovrummen ska isoleras uppifrån framöver (ska lägga ut isolering på vinden.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.