Hej,

Jag ska bygga ett tak (med tegelpannor) ovanför min källartrapp. Fasad är bytt sedan ca 2 år och således i fint skick.

Min fundering är kring hur jag kan/ska täta mellan det nya källartrappstaket och fasaden? Jag förstår att egentligen är det rätta att såga in skåra i fasaden och sedan sätta plåt som viks upp där bakom fasaden och sedan sticker ut utöver det nya källartrappstaket. Är det den enda rätta lösningen?
Såklart skulle vi väl tänkt på detta vid fasadrenoveringen, men det är lätt att säga nu. Jag sågar ogärna i min nya fasad och letar därför andra lösningar (som givetvis inte ska vara dåliga/felaktiga). Att bara skruva på en plåt mot fasaden och sen täta den med lämplig "gucka" hade väl varit ett rimligt alternativ antar jag, men min fasad komplicerar ju det hela eftersom den har centimeterstora hål att fylla mellan varje planka.
Ser ni någon annan lösning än att såga i fasaden hade jag uppskattat tips mycket!

Tack på förhand =)
 
  • En husfasad i grönt med träpanel, två fönster med vita karmar och en grön liggande staketdel nedanför. Blomlåda med rosa blommor under vänstra fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit träfasad med centimeterstora hål och vertikala planksprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.