Hej,

Upptäckte precis att det rinner in lite vatten genom taket vid genomföringen från köksfläktens kanal. Har inte varit uppe och tittat utvändigt än, men ska försöka hinna upp i helgen då man inte jobbar och har dagsljus.

Ska dock ha hit en entreprenör som ska byta frånluftsfläkten som även ska försöka kika på detta samtidigt.
Men funderar lite på vad man brukar täta med? Takfog? Silikon? Hur tätar man om det är större område? Typ någon matta/plåt man kilar under betongpannorna eller liknande?

Tar tacksamt emot alla tips!
 
  • Vattenskada i tak med brunaktiga fläckar på takisolering och träbjälke samt en vit kanal och vit elkabel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada på tak med fuktfläckar runt köksfläktens genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns en produkt som heter Wakaflex du kan täta med, en mordern version av bly som användes förr för snabblagningar. Enkel att jobba med, dyr men gör ett bra jobb. Och väldigt hållbart, sen så är det billigare än att inte få tätt så det fortsätter läcka
 
Var uppe en snabbis och kikade vid huven på taket. Var en del snö så kunde inte se så bra om någon takpanna var trasig.

Hade hyffsat bra överlapp mellan plåthuv och panna vad jag kunde se, skulle uppskatta 15-20cm..
Var en hel del skräp och mossa på plåthuven, men kunde inte se något uppenbart misstänkt där, men kunde inte se riktigt grundligt pga snön.

Men på ovansidan av huven verkar det komma ut samma flexrör som ansluter mot fläkten i köket..? Se bild. Kan det kanske ha blåst ned/smält ned snö mellan röret och huven? Ser ut att kunna stämma med vart det är som blötast inne i vindsutrymmet. Och nu när jag tittar på bilden på datorn (såg aldrig upp dit när jag stod på stegen, utan räckte upp kameran och knäppte hejvilt bara) så ser det ju ut som att det är hål i plåten så snö/vatten kan rinna ner för röret.

Jag tyckte förresten röret på vinden kändes stummare, mer som ett spirorör än detta flexrör som kommer ur takhuven. Kan man av någon anledning dragit flexröret igenom spiroröret?

Taket i köket är sänkt och det är nytt kök med fläkt osv. Kanske blev man tvungen att ta bort stosen för genomföring bjälklag?

Men vad tror vi? Bara smeta på med takfog/silikon?

Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Det finns en produkt som heter Wakaflex du kan täta med, en mordern version av bly som användes förr för snabblagningar. Enkel att jobba med, dyr men gör ett bra jobb. Och väldigt hållbart, sen så är det billigare än att inte få tätt så det fortsätter läcka
Tack för tipset!
 
  • Takhuvar kant med snö, mossa och skräp samt misstänkt hål vid flexrör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på takhuvens överlapp med snörester och mossa, eventuellt hål vid rörets genomföring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takhuven med snö och synligt flexrör samt tecken på möjligt vattenintrång med gult hus i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takhuve täckt med snö och synligt flexrör, indikation på möjlig snöinträngning vid kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej! Nu är det tätat där vi misstänkte att vattnet tog sig in.

Bör man använda tex en värmefläkt för att torka upp fukten på vinden eller torkar det av sig själv?
 
  • Gilla
Järnet
  • Laddar…
Så här vintertid hade jag satt dit en fläkt några dagar.
 
pelpet pelpet skrev:
Så här vintertid hade jag satt dit en fläkt några dagar.
Tack! Då ska jag se till att göra det. Är det någon idé att vänta till det inte är minusgrader längre? Cirka -12 just nu. Tänker att fukten ändå är fryst just nu?
 
Är det verkligen minus tolv på vinden? Egentligen tror jag det viktigaste är att det blir torrt. Fukt + värme gör att träet ruttnar men det tar ju lång tid. Mögelpåväxt går snabbare med det kan man ju tvätta bort och om fukttillförseln upphör kommer inte möglet tillbaka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.