Hej. Jag har ett garage som är byggt på 50-talet. Taket är i betong, men håller inte tätt. På garagetaket är också en altan med utgång från huset som jag vill kunna bruka (betonggolv). Taket har bristfälligt fall och det samlas liten pöl i mitten. Hur ska jag täta så att det blir 100% tätt och tål att gå och vistas på (grillning, trädgårdsmöbler mm) och hur ska jag skapa tillräckligt fall så vatten rinner av? Jag vill inte ha någon kortsiktig lösning utan jag vill att det ska hålla minst 10 år av flitigt användande.

Jag vill att min son ska kunna gå barfota utan hälsorisk. Så ju mindre farliga ämnen desto bättre.

Tacksam för svar.
 
  • Altan på garagetak från 50-talet med synlig vattenpöl och trädgårdsmöbler, kräver tätning och falljustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns olika konstruktioner. Ett vanligt och vedertaget sätt är att ha ett valv med rätt lutning (ditt nuvarande garagetak/altangolv). På detta läggs ett tätt membran. Ev. isoleras valvet. Därefter gjuts ett betonggolv på ca 5 cm som lutar marginell. Principen liknar ett badrum med klinker.
 
N Nils82 skrev:
Finns olika konstruktioner. Ett vanligt och vedertaget sätt är att ha ett valv med rätt lutning (ditt nuvarande garagetak/altangolv). På detta läggs ett tätt membran. Ev. isoleras valvet. Därefter gjuts ett betonggolv på ca 5 cm som lutar marginell. Principen liknar ett badrum med klinker.
Vilka produkter krävs för att göra det själv? Vad kostar det att leja bort tro du? Golvet blev tydligen flytspacklat för ca 2 år sedan, men tydligen läcker det åndå nu.
 
Lägg svetsad ytpapp och sen trall ovanpå det blir billigaste och bästa lösning utan tvekan.
 
  • Gilla
joelpap och 2 till
  • Laddar…
I johan ivarsson skrev:
Lägg svetsad ytpapp och sen trall ovanpå det blir billigaste och bästa lösning utan tvekan.
Vilken papp rekommenderar du? Tål pappen trallen ovanpå utan av skavas sönder?
 
Ska man lägga papp där ska man ta in en firma som svetsar pappen så inget man gör själv.
Man läger en extra remsa papp där trallen just ligger så är det ingen fara.
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vad kan det kosta för arbete och material för pappen?
I johan ivarsson skrev:
Ska man lägga papp där ska man ta in en firma som svetsar pappen så inget man gör själv.
Man läger en extra remsa papp där trallen just ligger så är det ingen fara.
 
10-20 tusen för en grov gissning.
 
I johan ivarsson skrev:
Lägg svetsad ytpapp och sen trall ovanpå det blir billigaste och bästa lösning utan tvekan.
+1 på den. Borde man inte kunna lägga plåt, förresten, istället för papp, och sen trall?
 
ricebridge ricebridge skrev:
+1 på den. Borde man inte kunna lägga plåt, förresten, istället för papp, och sen trall?
Måste luta 6 grader för plåt och blir dyrare.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
V
Innan något annat hade jag behandlat med någon Innerseal’s produkter. Har använt det ett par gånger och tycker det gör ett bra jobb!
Inte särkilt dyrt/går inte åt så mycket och det är ingen nackdel även om du senare vill lägga någon tätning ovanpå.
Finns andra fabrikat också!
 
Uppföljning. Blev rivning av garaget istället i samband med dränering av hela källaren. Nu blir det istället gräs där garaget låg och i framtiden kanske ett trädäck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.