Hejsan folk!

Såhär, jag har ett badrum som är nyrenoverat, min fråga är om fogmassorna som används mellan plattorna på golvet kan läcka igenom vatten när man duschat? (speciellt om man inte torkar upp efter sig)

Jag tycker själv att detta skulle verka väldigt skumt om så va fallet, speciellt med tanke på att de finns både badhus osv.

Vore jätte tacksam om ni professionella svara med någon sorts källhänvisning/eller dylikt.

MVH Emil Henriksson
 
De läcker genom nästan allt.det är ju därför man är så noga med att ha ett bra tätskikt under och ett riktigt bra fall till golvbrunnen. Sen har man ju offtast golvvärme under som torkar upp och jag använder en skrapa för att ta bort det mesta av vattnet med
 
T
Som sagt, fogen släpper igenom vatten efter bara några sekunder. Inte ens en kakelplatta är helt tät. Kakel och fog är bara för estetikens skull och det är tätskiktet under som ska hålla tillbaka vattnet och skydda underlaget.

Ja, badhus har också ett tätskikt under sina plattor..........
 
"Som sagt, fogen släpper igenom vatten efter bara några sekunder. Inte ens en kakelplatta är helt tät. Kakel och fog är bara för estetikens skull och det är tätskiktet under som ska hålla tillbaka vattnet och skydda underlaget."

För mig låter detta helt sjukt! Jag vet när mitt badrum gjordes om så la man kakel -på kakel, jag har fått höra idag att man tydligen inte får göra så längre.
 
Helst ska man ha plastmatta + duschkabin för att va på den säkra sidan :)
 
T
Yard skrev:
För mig låter detta helt sjukt! Jag vet när mitt badrum gjordes om så la man kakel -på kakel, jag har fått höra idag att man tydligen inte får göra så längre.
Inga problem, du har ju ett tätskikt under den ursprungliga kakeln!
 
Härligt!

Tack för hjälpen, nu har jag iallfall fått lite mer kött på benen! d^_^b

En fråga till bara, vad tror ni är bäst, jag har satt upp nya lister runt dörrkarmen, borde man täta de ordentligt med silikon eller låta vara de öppet runtom så de "luftar"?
 
Yard skrev:
Härligt!

Tack för hjälpen, nu har jag iallfall fått lite mer kött på benen! d^_^b

En fråga till bara, vad tror ni är bäst, jag har satt upp nya lister runt dörrkarmen, borde man täta de ordentligt med silikon eller låta vara de öppet runtom så de "luftar"?
Mellan kaklet och själva karmen ska det vara tätt. Listen är bara dekoration och ser det bra ut utan silikon så kan du strunta i det. Ett tips är dock att lämna "luft" mellan listen och golvet på 5-10mm så att träet inte kan suga upp eventuellt vatten från golvet (är det en list av icke fuktkänsligt material kan det naturligtvis kvitta).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.