Jag har hittat en bra och billig tomt (byggklar för ca ½ miljon), problemet är att den ligger lite ödsligt längst in på vägen och inte direkt i den del av kommunen där jag helst vill bo. (Dock är det närmare till jobbet därifrån än från där jag vil bo.)

Alternativet är att vänta på en tomt där jag vill bo. Den kommer kosta 1 miljon - minst.
Frågan är ju NÄR den kommer, och hur många som då lägger bud.

Ska jag vänta, kanske 3 månader-kanske 3 år, på den dyra bra tomten, eller ta den billiga OK-tomten nu?

Vad tänker ni andra i samma situation?
 
Vänta. Köp inget du bara vill ha lite grann. Du kommer ångra dig bitter om du inte köper det du vill ha. Tänk när du åker förbi sen och kollar på dom fina tomterna med fina hus uppbyggda på dom...
 
Ligger den bra till i området för hur du vill bo? Infrastruktur? (Dagis, skolor, affärer, pizzerian, kiosken, macken..) Trafikerat område? Gillar du avskiljt eller vill du ha en granne att tjöta med varje morgon?

Kommer det ekomiskt (slutligt värde) bli motsvarande värde på slutprodukten oavsett vilken av tomterna du väljer?

Sånt funderar jag på vid val av tomt.
 
Instämmer med vad andra redan sagt. En billig tomt lägger lätt grund till ett svårsålt hus. Satsa hellre helhjärtat på något du kommar att älska helhjärtat!

Men det är också viktigt att "se runt hörn": Hur kommer läget att förändras i framtiden: Kolla i översiktsplanen efter kommande bostadsområden, planerade vindkraftverk och motorvägar!

Antag att du skaffar en plätt med enskilt läge därför att du ostört vill njuta av naturen. Snart kan din "plätt" vara omringad av andra små "plättar" med odrägliga grannar. Att markpriset den dagen säkert är ett helt annat blir en klen tröst bara om du helt ger upp och flyttar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.