I vårt närområde finns nu ett par relativt nya (< 10 år) hus till salu. Gemensamt är att de har planlösningar som får mig att fundera på hur (eller om) man har tänkt.

Detta relativt stora hus har vardagsrum, övre vardagsrum och matrum direkt kopplade till varandra.

http://www.vaningen.se/objekt/OBJ30208_1009923076/

Visst, det ser jättefint ut, men om det t ex bor en familj där och de vuxna vill titta på TV i den nedre delen och barnen/ungdomarna umgås och kanske även titta på TV i den övre delen - hur funkar det i praktiken?

Jag förstår att detta anses supertrendigt och coolt, men är det inte väldigt opraktiskt?
 
Man frestas att tro att upphovspersonen aldrig bott inomhus i hela sitt liv. En övervåning med takhöjder som inte duger för rättuppgående personer, snudd på oanvändbart för människor.
Det kallas öppen planlösning, men är i själva verket inte löst alls.
 
Ser väldigt fräscht ut. Har inga synpunkter på planlösningen, det är ju helt upp till familjesammansättningen om det passar eller inte.

Min viktigaste fråga som inte framgår av prospektet men ändå det viktigaste.

Är det enstegstätad fasad ??? :D
 
Skulle kuna passa mig menjag har å andra sidan inga barn...
 
roland53 skrev:
Är det enstegstätad fasad ??? :D
Nej, det är ett stenhus. Jag vet för att jag hade en hantverkare hos mig nyligen som hade varit med och byggt detta hus.
 
Var på en visning på ett liknande hus här i mina hemtrakter.
Konstaterade att utav husets 6 rum, var det enbart 1 som man kunde ställa garderober i, pga snedtak i övriga huset.
Helt värdelöst..
 
Axeteg skrev:
Var på en visning på ett liknande hus här i mina hemtrakter.
Konstaterade att utav husets 6 rum, var det enbart 1 som man kunde ställa garderober i, pga snedtak i övriga huset.
Helt värdelöst..
Ja, med tanke på priset så har man väl inte råd med så mycket kläder så det löser väl sig själv... :cool:
 
  • Gilla
Bure och 1 till
  • Laddar…
MRK skrev:
Visst, det ser jättefint ut, men om det t ex bor en familj där och de vuxna vill titta på TV i den nedre delen och barnen/ungdomarna umgås och kanske även titta på TV i den övre delen - hur funkar det i praktiken?


Öppna planlösningar faller ofta på akustiken. Så långt har du alldeles rätt. Men exemplet TV-tittande är tämligen illa valt. Hushållens massmedievanor är stadda i snabb förändring.

Min gissning är att TV-apparaten (som sådan) inom en mycket snar framtid är försvunnen som "sällskapsmöbel". Den tid är snart förbi när man sitter och hyssjar oss igenom melodifestivaler och hockeymatcher. Istället kommer man att "konsumera" nyheter och underhållning i ensamhet via nya generationer av telefoner och persondatorer. Var och en väljer sitt och stänger in sig i sina krypin med eller utan öronsnäckor och "upplevelsehjälmar" ...
 
vad kommer man att ha vardagsrummet till när tv försvinner därifrån?
Framtidens hus: ett stort kök med stort bar/matplats typ restaurang-rum och ett antal sovrum större än dagens standard utrustade med tv,dator och annat man kan ej leva utan. Vardagsrummets yta skulle jag omfördela till ett eget badrum för varje sovrum..... bekvämt som i ett hotell :)
gaia
 
gaia skrev:
vad kommer man att ha vardagsrummet till när tv försvinner därifrån?


Till gäster som man vill slippa bjuda på mat.
 
Precis.
Vissa gäster umgås man med i köket eller vardagsrummet, vissa i sovrummet...:rolleyes:
 
Redigerat:
får inte upp några bilder alls?!
Safari och chrome
 
Goteborg skrev:
får inte upp några bilder alls?!
Safari och chrome
Mysko, provade just länken, funkar med Chrome på min MacBook.
 
billy_baver skrev:
Öppna planlösningar faller ofta på akustiken. Så långt har du alldeles rätt. Men exemplet TV-tittande är tämligen illa valt. Hushållens massmedievanor är stadda i snabb förändring.

Min gissning är att TV-apparaten (som sådan) inom en mycket snar framtid är försvunnen som "sällskapsmöbel". Den tid är snart förbi när man sitter och hyssjar oss igenom melodifestivaler och hockeymatcher. Istället kommer man att "konsumera" nyheter och underhållning i ensamhet via nya generationer av telefoner och persondatorer. Var och en väljer sitt och stänger in sig i sina krypin med eller utan öronsnäckor och "upplevelsehjälmar" ...
Ja, kärnfamiljen som sitter samlade framför "dumburken" varje kväll, den tiden är förbi. Hos oss sitter min fru alltid med laptop i knäet och tittar på TV samtidigt (den kvinnliga simultankapaciteten) medan barnen (8, 12, 15) oftast tittar i vardagsrummet en kortare tid, oftast med smartphone eller "padda" i näven. Mest är det dock jag och min kära hustru som kikar på filmer och TV serier. Jag uppskattar rejält tilltagen TV och mångkanaligt ljud. Titta på film på laptop får jag mer än nog av på mina många arbetsresor.
 
gaia skrev:
vad kommer man att ha vardagsrummet till när tv försvinner därifrån?
Framtidens hus: ett stort kök med stort bar/matplats typ restaurang-rum och ett antal sovrum större än dagens standard utrustade med tv,dator och annat man kan ej leva utan. Vardagsrummets yta skulle jag omfördela till ett eget badrum för varje sovrum..... bekvämt som i ett hotell :)
gaia

Vi vi har det redan så, barnen lever och äter på sina rum och förväntar sig roomservice, fast toalett finns i korridoren........fortfarande.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.