Funderar hur det hänger ihop.
Antag att jag förbrukar 15000 Kwh från fjärrvärme leverantören ink. varmvatten till 20 grader inne.
Eller jag förbrukar 15000 Kwh el till värme och varmvatten till 20 grader inne oavsett vilket system jag har som ger värme av el.
Kan man räkna så rakt av.
Tacksam för lite input.
Finns kanske svar i någon annan tråd som jag ej hittar.
m.v.h
Gunnar
 
  • Gilla
Arp32
  • Laddar…
Fairlane
Ditt hus behöver 15kWh för att hålla temperaturen (inklusive varmvatten) oavsett hur energi kommer till huset. Byter du ut fjärrvärmen mot elelement och en elektrisk varmvattenberedare så kommer det gå åt 15000 kWh då med.
Byter du till luft/luftvärmepump och elektrisk varmvattenberedare så kommer du förbrukar mindre än 15000 kWh el för att få ut den energimängd du behöver.
Byter du till luft/vatten eller bergvärme kommer du behöva ännu mindre el för att ge dig tillräckligt med energi (fortfarande 15kWh).
Byter du till vedeldat så kanske du behöver ved som motsvarar 25000 kWh, då du har en del förluster etc.

Hur du än gör behövs 15000 kWh energi för att hålla temperaturen på hus och varmvatten.
 
  • Gilla
frause och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ditt hus behöver 15kWh för att hålla temperaturen (inklusive varmvatten) oavsett hur energi kommer till huset. Byter du ut fjärrvärmen mot elelement och en elektrisk varmvattenberedare så kommer det gå åt 15000 kWh då med.
Byter du till luft/luftvärmepump och elektrisk varmvattenberedare så kommer du förbrukar mindre än 15000 kWh el för att få ut den energimängd du behöver.
Byter du till luft/vatten eller bergvärme kommer du behöva ännu mindre el för att ge dig tillräckligt med energi (fortfarande 15kWh).
Byter du till vedeldat så kanske du behöver ved som motsvarar 25000 kWh, då du har en del förluster etc.

Hur du än gör behövs 15000 kWh energi för att hålla temperaturen på hus och varmvatten.
Tack för det. Frågan kom upp mellan grannen och mig. Jag har vattenburen Fjärrvärme och han endast varmvatten på FM. Vi förbrukar istort sett samma kwh men han med el betydligt dyrare.
 
Fairlane
Om grannen valt att endast ta varmvatten från fjärrvärmen och köra elelement så blir det klart dyrare ja. Ett skäl kanske är att det inte är elpanna som värmer vatten utan rena element. Då kostar det en slant att montera element och dra rör. Det kan säkert ändå vara vettigt, men man måste ju ha pengarna också. Ett alternativ för grannen kan vara en luft/luftvärmepump
 
Attitudeswe
Elenergi är mycket mer värdefull än fjärrvärme. Tyvärr kostar ju fjärrvärmen nästan lika mycket som el på de flesta håll.

El går att göra till värme enkelt (med en VP får man 3x värme per enhet el), men tvärt om så får du mycket lite el om du försöker omvandla värmen till el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.