Har påbörjat fönsterbyte på mitt hus från 1939. Istället för tråkiga tvåglasfönster utan spröjs har jag köpt 3-glas kulturfönster med spröjs. Det blir så fint! MEN i mitt sovrum som ligger på gaveln på övervåningen sitter ett fönster med fyra lufter. Nu när jag tittar på mitt nya sovrumsfönster (som tack o lov inte är monterat än) blir jag förbannad. Istället för att hängningen på lufterna är höger-vänster-höger-vänster som på mitt gamla, och som ju är det självklara och mest logiska, är hängningen på det nya höger-vänster-vänster-vänster. Så urbota dumt! Inte nog med att det ser konstigt ut, det kommer ju dessutom inte gå att komma åt att putsa utsidan på luften längst till vänster. Har pratat med tillverkaren då jag inte vill ha fönstret, men de hävdar att det inte görs på något annat sätt. Vad ska jag göra? Känner mig lite lurad, kombinerat med lite korkad som inte frågade innan jag bekräftade ordern. Men jag kunde liksom inte tänka mig att man gör på något annat sätt än det självklara, så tanken slog mig aldrig att det kunde bli på något annat sätt.
Mvh Uppgiven
 
Håller med dig att det låter väldigt konstigt.
Är det ett fönster ?? I min tanke sätter man 2 st 2 luft höger/vänster bredvid varandra.
 
Isakare Isakare skrev:
Håller med dig att det låter väldigt konstigt.
Är det ett fönster ?? I min tanke sätter man 2 st 2 luft höger/vänster bredvid varandra.
Det är ett fönster. Det som sitter nu, och som är gammalt, har ett tjockare gods mellan luft 2 och 3. På det nya är det tunt gods mellan alla lufterna, förmodligen därför de inte kan fästa dubbla gångjärn mellan 2 och 3. I min värld gör man som på mitt gamla fönster.
Har funderat på den läsningen också, att sätta två tvålufts bredvid varandra, men då behöver jag ju täcka karmarna mellan fönstren med ett foder och det vill jag inte. Ett annat alternativ är ju att sätta två fönster med mer mellanrum så det verkligen blir två fönster, men då förlorar rummet sin charm med det jättestora fönstret så det är inte heller något alternativ för mig.
 
Tänker......de tänker inte alls och litar på att folk köper ändå.
 
Är fönsterna fabrikslackade ??
Annars om man ska måla 2 st 2 luft som skruvas o limmas dikt an, väl utfört behövs inget foder.
 
De tänkte inte förr i tiden heller. Jag har en övervåning med tre fönster. Alla utåtgående. Det går att hänga i krokig arm och putsa två utsidor men det tredje fönstret är bara att haka av och ta in. 💪
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.