Jag är sugen på att köpa en fastighet med skogsmark på 41 ha. Det mesta av skogen är dock avverkat.
Var där och tittade på eget bevåg igår. Tanten råkade vara hemma så jag fick en fin pratstund och en privat visning av ägorna.
Det är en hel del att göra, och byggnaderna är bara värderade till runt 2-300 tusen.
Dock är det ingen vanlig budgivning, utan man ska lämna in anbud. Hur tänker man här?
Känns som ett lotteri, för man får väl inte veta vad de andra intressenterna bjuder?
Länk till annonsen: https://www.hemnet.se/bostad/gard-oden-ornskoldsviks-kommun-oden-131-18976359
 
Besiktningsmän är visserligen bra, men överskattat. De skriver ”Risk” för att sedan gå fria. Borra upp hål o lukta. Du vill ju ha huset. Ett hus är ett levande projekt, som aldrig blir klart. Man måste kunna lösa mycket själv. Har man bara vilja så löser man det mesta själv. Även hus med stora sättningsskador går att bo i. Själv prioriterar jag ytor före ett blänkande kök o badrum. Lugn o ro i området.
De 3 viktigaste punkterna är 1. Läger. 2. Läget. 3. Läget. Allt annat kan man fixa.
 
Du har inte fått något svar än, ser ut som om ovanstående svarat på något annat.
Ett vanligt sätt är att ta antalet skogskubikmeter (redovisas i skogsbruksplanen) gånger snittpriset per skogskubikmeter i ditt område (Ludvig och co borde ha prisstatistik). Sedan lägger du på vad du tycker byggnaderna är värda, eventuell åker- och betesmark osv. Fundera också på om du har några villkor som är bra för säljaren; snabbt/långt tillträde, säljaren får lämna eventuella saker och slipper flyttstädning eller liknande. Skriv villkoren på anbydsblanketten!
På budöppningsdagen får säljaren veta vad respektive budgivare vill ge, och är det flera som lagt ungefär samma blir det en auktions-budgivning mellan dem sedan, om inte säljaren väljer någon att sälja till direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.