2 plans en central på våning ett och en på våning 2.

Inkommande i källaren där även en till central finns.

Idag matas central våning 1 från källare och sedan matas central våning 2 från våning 1.

Tänkte byta central på våning 1 och på våning 2 då väggar nu är öppnade med renovering och så. Tänkte även byta kabeln som matar centralerna från källaren till 5 ledad 5g6mm.

Hursom nu till frågan är det bättre mata central våning 1 och central våning 2 med helt egna respektive kablar från källaren? Där finns plats på kopplingsplint i källare så ganska enkelt gjort.

Eller har det ingen som helst betydelse? Vad är brukligt?
 
Frågan är ju om det matas vidare på ovansida huvudbrytare eller om det sitter efter säkring och jordfelsbrytare. Om man genom omkoppling delar upp våningarna på separata jordfelsbrytare är det nog en bra åtgärd men om det redan är bra kopplat så kan det ju vara lite omotiverat. Men jag själv skulle ha kopplat punkt till punkt istället för en kedja.
 
Bara paralellkoppla alla centraler och ha jordfelsbrytare i varje, en 5 X6 mm2 rakt igenom går bra, då kan du bryta ner varje plan för sig och ha spänning på dom andra. Går även att ha separata matningar från källaren och bäst då med säkringar ut till varje central, det blir samma sak med delbara våningsplan. Det goda med det är att om ett fel blir och en jordfelsbrytare löser, så slocknar inte hela huset.
 
M merbanan skrev:
Frågan är ju om det matas vidare på ovansida huvudbrytare eller om det sitter efter säkring och jordfelsbrytare. Om man genom omkoppling delar upp våningarna på separata jordfelsbrytare är det nog en bra åtgärd men om det redan är bra kopplat så kan det ju vara lite omotiverat. Men jag själv skulle ha kopplat punkt till punkt istället för en kedja.
Matas vidare på ovansida brytare.
 
N Novisfixaren skrev:
Matas vidare på ovansida brytare.
Då är det ganska bra avdelat redan. Då kan man ju fråga sig hur gammal kabeln är. Är det kanske dags att byta den? Mest troligt är den i gott skick och slutsatsen blir då att det är en mindre nödvändig åtgärd.

Men gissningsvis så är det nu väggar och kabelkanaler är öppna. Det kanske är en marginell kostnad på det hela för att också dra en ny kabel.

Sen om 6mm2 kabeln byter ut en 2.5mm2 kabel så ger ju det ett starkare internt elnät om man befinner sig långt från transformatorstationen.

Återigen skulle jag nog ha gjort åtgärden för att det var nu tillfälle gavs.
 
Jag kan inte komma på någon fördel med att ha separata matningar om den till övervåningen ändå kommer att passera centralen på bottenvåningen. Det går bara åt mer kabel.
 
M merbanan skrev:
Då är det ganska bra avdelat redan. Då kan man ju fråga sig hur gammal kabeln är. Är det kanske dags att byta den? Mest troligt är den i gott skick och slutsatsen blir då att det är en mindre nödvändig åtgärd.

Men gissningsvis så är det nu väggar och kabelkanaler är öppna. Det kanske är en marginell kostnad på det hela för att också dra en ny kabel.

Sen om 6mm2 kabeln byter ut en 2.5mm2 kabel så ger ju det ett starkare internt elnät om man befinner sig långt från transformatorstationen.

Återigen skulle jag nog ha gjort åtgärden för att det var nu tillfälle gavs.
Kabeln som ligger är grov men 4 ledad tänkte modernisera till 5 ledad när allt är öppet.

En följdfråga kan kabeln förläggas i vägg utan rör eller bör den ligga i rör. Tänker mig denna:
N1XV-R (N2XY) Jordkabel 5G6.
 
A Avemo skrev:
Jag kan inte komma på någon fördel med att ha separata matningar om den till övervåningen ändå kommer att passera centralen på bottenvåningen. Det går bara åt mer kabel.
Det är isåfall att det då finns framtida möjlighet att avsäkra varje matningskabel separat i källaren kanske? Eller?
 
N Novisfixaren skrev:
Kabeln som ligger är grov men 4 ledad tänkte modernisera till 5 ledad när allt är öppet.

En följdfråga kan kabeln förläggas i vägg utan rör eller bör den ligga i rör. Tänker mig denna:
N1XV-R (N2XY) Jordkabel 5G6.
Men är det öppet så dit med ett rör, det är bäst för allt, räcker med ett 25 rör om det är rakt och kanske en lite böj.
 
N Novisfixaren skrev:
Det är isåfall att det då finns framtida möjlighet att avsäkra varje matningskabel separat i källaren kanske? Eller?
Förvisso. Men varför skulle du vilja göra det? 6 mm² räcker tumregelsmässigt till 25A. Ser du framför dig att det kan komma ett läge där inte 25A räcker till bottenvåning och övervåning tillsammans? De flesta klarar sig ju på 25A eller mindre till hela huset.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
N Novisfixaren skrev:
Det är isåfall att det då finns framtida möjlighet att avsäkra varje matningskabel separat i källaren kanske? Eller?
Det hamnar lite i "villhöver" facket. Men låt säga att du/någon i framtiden installerar en växelriktare för solceller på vinden. Då kanske det mekaniskt är bättre med att inte vara kopplad i en slinga. Kanske blir det bättre kontakt med bara en kabel ansluten på ovansida huvudbrytaren.

Men jag tror förslaget med ett 25mm rör är vad jag skulle ha gjort. Ett rör (eller fler) till varje våning från källaren och om något behov uppträder så är det enkelt att dra i nya trådar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.