Det syns inte riktigt på bilden men fönstret närmast kameran på gaveln sitter 10cm lägre ner än det på "framsidan".

Detta syns tydligt när man kör på vägen längre bort.

Jag ville ha fönsterna på utbyggnaden så de tangerar höjden på garagefönsterna.

Kompromissen blev att invändigt hamnade då fönsterbrädan på 97cm över golv. Jag lät den kompromissen vara på "framsidan" för det skulle va snyggt utvändigt. Men på gaveln "eget rum" flyttade jag ner fönstret till 90 över golv för insidan blir bättre då.

Jag tänkte inte på att man utvändigt från vägen ser båda fönsterna sammtidigt.

Tre alternativ vad skulle ni gjort:

1: Behållt höjdskillnaderna och låtit det vara.

2: Brutit linjen från garagefönsterna och flyttat ned framsidans fönster 10cm så det hamnar i linje med gavelns fönster.

3. Flyttat upp gavelns fönster i linje med framsidans fönster med ytterligare en hög fönsterbräda som följd.


Röd ladgård med synlig höjdskillnad mellan fönster på kortsida och långsida, byggmaterial på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
allting måste inte vara perfekt och symmetriskt. Med tanke på att utbyggnaden ligger lägre så blir det nog ganska naturligt att fönstret följer efter.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Du menar att sänka framsidans fönster i linje med gavelns? Och strunta i garagefönsternas ovankant?

Eller menar du att låta det vara helt som det är?
 
se det som två byggnader och sätt fönstren på normal höjd. Att de sen inte linjerar med varann är det nog bara den noggranne byggaren som ser (ett tag, sen har han också glömt bort det)
 
Det är ju en ganska liten operation att antingen sänka eller höja nåt av fönsterna eftersom ingen ytterpanel eller gips är satt. Du förespråkar alltså då att sänka fönstret på framsidan isåfall..?
 
Är framsidan detsamma som långsidan?
Det är nog viktigare, visuellt, att få de två fönstren på utbyggnaden i samma höjd än att de linjerar i överkant med de gamla fönstren.
 
När väl fasadpanelen är på plats, är det ingen som tänker på höjdskillnaden. Förutom du själv. ;-)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ja lite svårtolkat kanske.

Du är då inne på att flytta gavelns fönster i linje med "framsidans" oavsett att det blir lite högre än standard inomhus vad gäller fönsterbrädan?
 
BirgitS
I första hand sätt fönstren så att det blir bra invändigt och man brukar väl ha fönsterbrädor 70-80 cm över golvet, i andra hand låt det vara som nu för ingen kommer kommer att se 10 cm höjdskillnaden mellan de två nya fönstren när det inte är en färgavvikande list som binder samman dem.
 
Hemmakatten
Jag skulle irritera mig på att fönstren på tillbyggnaden inte sitter på samma höjd och därför flytta upp fönstret på gaveln.

Det finns inget sim säger att man måste ha en fönsterbräda inomhus på alla fönster. Kanske det passar bättre att inte ha någon fönsterbräda på gavelfönstret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.