Hej!

Hur ska man tänka här

Kommer att sätta ett skåp framför väggen så inget kommer att synas

Är en 5 ledare som går ifrån centralen som sedan ska mata vidare till ett badkar samt ett par st vägguttag

Ska man sätta en helt ny central ?

Eller räcker med att sätta en liten större kopplingskapsling o sedan sno ihopa allt där ifrån

DSC_0080.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Uh, med vad?
Vilket av det där är elen och vilket är tomrör för nätverkskabel? Vad är det för femledare? Vad är det du vill uppnå?

Om vi tänker oss att det är bara nätverkskablar och en matande kabel från centralen bör du sätta en kopplingsdosa från vilken du matar vidare till badkar och uttag. Bryt ut en fas till ett eller två utanpåliggande 4-vägsuttag för att mata utrustningen i racket. Se till att kopplingsdosan med dess förmodade trefasgrupp inte är "lätt tillgänglig" för gemene man och koppla framför allt inte så att man riskerar att bryta N/PE om/när man tar loss ett uttag eller liknande.

Om det är blandat med rör för 230V och nätverk skulle jag separera dem, gärna i en större kopplingskapsling. Dra vidare nätverksrören upp till patchpanelen obrutna genom kopplingskapslingen. Terminera all 230V i en kapsling. Vet ändå inte om det är ok isolationsmässigt men det borde vara det eftersom man får dra rör parallellt i väggen.

Det kanske bara ser rörigare ut än vad det är, men som det är nu är det svårt att ge bättre rekommendationer...
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Du skriver 5 ledare från centralen. Var på bilden finns den? Jag ser bara en härva med nätv. kablar och en grendosa.
 
  • Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Jag tycker mest att "trasselhögen " av kablar ser ut som ett hempul.
Det behövs lite struktur på kabeldragnkngen där skiljer man kablarnas funktion åt, starkströmskablar till en separat kapsling och nätvärkskablar till en patchpanel, styrkablar går till ett styrskåp o.s.v. När det är gjort då kan man börja att strukturera system för system.
 
  • Gilla
Androw
  • Laddar…
Ringen är 5 ledaren , o nätverk o ström är separerat , var mest om jag skulle sätta in en central eller ej

Men då behövs ju inte det
 
tänk bara på att om du ska använda 5-ladaren till olika 1-fas grupper så är den med största sannolikhet märkt som en 3-fas grupp i centralen, se då till att märk upp det noga att den matningen är separerad(märk de tre säkringarna med samma siffra om det inte redan är det, men skriv bakom varje siffra vad faserna representerar för grupp) kolla även så att den ÄR uppdelad mellan L1,L2,och L3., det ska den vara för att kunna belastas med 3x10A (om det nu är en 5x1,5mm2)
Är det en 5x2,5mm2 säkrad 3x16A måste du säkra ner den!
 
tommib
Om det bara är en slang inkommande med 230V skulle jag sätta en apparatdosa i väggen (varför gjordes det inte redan innan gipsen?). Nu kan du sätta en ROT-dosa, det ser ju ut som att du kan komma åt att sätta den rätt nära hålet där alla slangarna kommer ut. Från denna skulle jag mata ett par utanpåliggande uttag som du kan koppla in all utrustningn i.
Eller ja, i mitt fall har jag bara ett enkeluttag som matar en UPS. Den matar sedan via direkta kablar samt en specialbyggd grenkabel alla andra saker...

Hur har du tänkt dig vidarematningen till badrum mm? Finns det en tomslang dit eller ska du dra utanpåliggande?

Androw: Varför skulle en 5x2,5 behöva säkras ner från 3x16A? Normalt säkrar man väl 2,5 kvmm med 16A?
 
Bra att du iallafall har märkt upp stativet, gillar särskilt att patchpanelen är märkt "patchpanel". :p
 
Svar till tommib: Det är helt rätt att en 2,5mm2 säkras 16A men jag tror inte att allt efter dosan är eller kommer bli 2,5mm2 utan 1,5mm2 och då är det 10A som gäller (eller som högst c13)

Regler utan undantag.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
tommib
Att tro är ju inte att veta, ts kanske har koll på detta. Du lät väldigt kategorisk i ditt uttslande att 2,5kvmm skulle säkras ner...
Hur som helst ser installationen så rörig ut att ts bör funder några varv till hur han löser vidarematningen och om det ens är lämpligt att mata vidare härifrån.
 
inte min mening att vara hård, är bara van vid att prata klarspråk när jag dagligen jobbar med det. Själv har jag löst mitt rack med en UPS den kräver dock 16A och har också matning där efter, efter ups:en går det kablar ner till alla serverar mm. Han skulle ju kunna sätta en liten undercentral i racket, finns att köpa 19" norm kapslinar men en rad. dock ej IP65
det enda som krävs är att racket sitter bultat i väggen och är täckt runt om samt att slangarna går hela vägen in i centralen. Det smidigaste som jag skulle gjort är nog att sätta en liten undercentral på väggen med egen HVB och JFB förutsatt att det inte ligger någon JFB före.
 
Förlåt min tydlighet men detta är ju en ohållbar hopblandning av olika system som ser väldigt otryggt ut. Vem ska sitta i det badkaret? Riv allt och gör om och gör bra.
 
håller helt med! Om möjligheten finns att dra allt separat från centralen skall det göras.
 
En försynt frågs: jordfelsbrytare?
 
hempularen skrev:
En försynt frågs: jordfelsbrytare?
Jag tror inte diskussionen har kommit till sådana detaljer än. Just nu handlar den mer om struktur och syfte med kopplingarna.

Naturligtvis skall sådana elanläggnkngar innehålla jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
Androw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.