När vi sätter dit den del som ska göra utloppet från toaletten komplett blir det en rejäl glipa emellan toalett och gjutjärnsavlopp. Vad ska vi göra för att på bästa sätt åtgärda detta?
 
  • toalett.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut under den där mojängen? Är den inte centrerad?
 
T
Ja, ser väldigt konstigt ut och varför är det mjukfog i golv/väggvinkel?
 
säljaren påstod att centrerade sådana inte fanns... är detta en myt?
den var alltså inte centrerad, precis som bilden visar. I vinkeln mellan golv och vägg har vi valt är säkra med ett lager silicon. Är det något att inte föredra?
 
Om jag förstår rätt har du fått en anslutning för plaströr. Den passar som synes inte. Titta i Rinkaby rörs katalog, avloppsrör etc sid 64 och 66, http://www.rinkabyror.se/pdf/Rinkaby_Kat20C_s54_80.pdf
Där hittar du klosettanslutning på sid 64 och en gumminippel för 110 rör till gjutjärn på sid 66.
Klosettanslutningen kan man kapa så den passar perfekt.
 
T
hallman skrev:
säljaren påstod att centrerade sådana inte fanns... är detta en myt?
den var alltså inte centrerad, precis som bilden visar. I vinkeln mellan golv och vägg har vi valt är säkra med ett lager silicon. Är det något att inte föredra?
Vad menar du med att säkra?
 
enligt beskrivning och rekomendation ska man mellan golv/vägg täta med silicon och inte fogmassa. Om inte vi missuppfattat det hela
 
T
Får hoppas för din egen skull att du inte har bottnat silikonen!
 
du menar att jag endast använt silicon och inte fogmassa inunder, eller?

just nu är det silicon emellan vägg och golv som mestadels bottnar i fogmassa, men eftersom vi rekomenderats att silicona så bottnar den på sina ställen också i fuktstpärrsmattan (eller vad den nu heter)
 
T
Man kör endast silikon i väggvinklar och då i bjälklagkonstruktioner på grund utav rörelser vilket gör att fogen spricker.

I golvvinkeln händer inte detta och om man nu tvunget ska ha silikon utav någon outgrundlig anledning så ska man ha fogat med hårdfog först, alltså fyllt ut tomrummet med vanlig fog.

Detta på grund av att mjukfogen annars hindrar vattnet som rinner bak plattorna på väggen att komma ner till golv och sedan till brunnen.
 
ok. bra att veta... det är som tur är ett litet badrum. något vi får justera direkt!
och på frågan om golvbrunn antar jag att säljaren på krauta misstog sig och att vi behöver en speciellt avsedd brunn för gjutjärn... är jag rätt ute?
 
T
Vem har rekommenderat er detta? Byggmarknaden?

Den gyllene regeln är aldrig lyssna på folk som jobbar på byggmarknader för dom har inte en aning om vad dom pratar om. Ofta hittar dom bara på.
 
tank77 skrev:
Får hoppas för din egen skull att du inte har bottnat silikonen!
Vad menar du med bottnat??
 
T
gluecifer skrev:
Vad menar du med bottnat??
Att silikonen fyller hela tomrummet mellan vägg och golvplatta ner till tätskiktet!
 
tack för all hjälp. känns gött att ha detta forum där du, tank77, svarar så snabbt
önskar en fortsatt trevlig söndag. over and out
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.