I julklapp fick jag en såg som kan såga av karmar... När jag nu farit runt på golvet och skruvat fast 31 olika bitar list i vårt kök slår det mig att jag kanske skulle sågat av mitten på dörrkarmen, såsom jag gjort med dörrlisterna. Nu har jag lixom bara lagt emellan öppningen plus använt mig av 8 mm glipa som det står jag måste ha..

Någon som har någon bra lösning på hur man täcker detta utan att ta upp golvet? Kan man köpa/tillverka en liten list som är lika smal som dörrkarmslistens smalaste ställe (eftersom det är närmast hålet) och att det då ser ut lite som ett handtag, fast är någon form av kvartslist?
 
  • bild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kvartslist eller kanske bara fylla med latexfog.
 
Har en liten föundering här nu om att hitta riktigt djup kvartslist och såga ut.

Hur ser det ut med latexfog?
 
Det blir snyggare om du fyller spalten med svart sikaflex. Den är flexibel och hänger med i golvets rörelser.
 
latexfogen finns i olika färger, men den bör målas över. du kan googla på latexfog så får du säkert upp nån bild.
 
Tack! Googlar för fullt nu =).
 
Jag vill inte skriva dig på näsan men man brukar såga av dörrfodret eller ta bort det innan man lägger golvet och på så vis blir det inga glipor.
Fredrik
 
Brukar man inte bryta av klickgolv vid dörröppningar? Har för mig att många tillverkare av klickgolv rekommenderar det. I övrigt brukar jag lägga en spillbit av klickgolvet på underlagsgolvet och kapa in en stor del av karmen så att golvet får flyta under karmen fast då bryta av med list mellan dörröppningar. Funkar bäst med multimaskin. Som läget är nu bör det funka bra med kvartsstav, alternativt en liten vit smyglist typ 8x21.
 
Fredrik Å. Precis, det var det jag insåg och har nu lärt mig =). Jag kommer nog dock inte ta upp golvet för att ordna det nu. Eller? Hmmm...

Joakimwestman> det angränsande rummet är en köksentre på ca 2m2 så jag tyckte inte det behövdes.

L
 
Ah, då är det ju lungt!
 
År det för sent ? lägg skydd på golvet och såga nu. Sedan kan du fylla utan att fylla ända in.
 
Fixar-K> För sent och för sent är det väl aldrig för vi har inte satt de sista två socklarna. För sent känns det dock för jag tror inte vi får in listerna under, utan att ta upp hela golvet. JAg har ju sågat själva karmarna och passat in under. Resten får nog faktiskt bli fog. Kan ju prova på ett litet ställe och se hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.