såg just att en vindskive panna nästan längst uppe vid nocken sitter fel, och funderar på hur man ska ta sig dit upp..är nog ca 7 meter upp. Har ingen stege som når så långt upp. Tror inte man vågar gå på pannorna då dom nog spricker! Att föra undan pannor kanske? hur gör man då??..men har aldrig hanterat ett tegeltak innan..så jag känner mig novis på detta området..hjälp mottages tacksamt
 
Man kan gå på ett tegeltak men får vara lite försiktig med var man sätter fötterna.... gå med "lätta fötter" och kliv på en i taget. Funkar för mig iaf.
 
Och ha gärna en mjuk sula med bra grepp, både för takets skull och för din...
 
kallstrom_74 skrev:
såg just att en vindskive panna nästan längst uppe vid nocken sitter fel, och funderar på hur man ska ta sig dit upp..är nog ca 7 meter upp. Har ingen stege som når så långt upp. Tror inte man vågar gå på pannorna då dom nog spricker! Att föra undan pannor kanske? hur gör man då??..men har aldrig hanterat ett tegeltak innan..så jag känner mig novis på detta området..hjälp mottages tacksamt
För upp varannan panna
så kan du trampa på ovankanten av dom som ligger dubbla,bara att prova, det visar sig hur det funkar
 
Är taket för brant så du inte kan gå på det kan du föra upp varannan panna är vad jag gör när jag jobbar på tak. Är det betong går det bra tvåkupigt tegel är krångligare men går enkupigt tegel får du troligen ta att plocka bort alla pannor så du kan gå på läckten. Sen ska vi inte prata om lackerade tegel pannor undvik också att gå på enkupigt tegel.
 
  • Gilla
Perhedm
  • Laddar…
Jag brukar hasa mig fram gränsle över nocken och dra med mig en liten o lätt takstege med böj. När jag kommit ovanför den panna som ska rättas till hänger jag stegen över nocken stegen och klättrar ner till den trilskande pannan. Till saken hör att det är ett ganska litet tak så det funkar med en liten stege.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.