Har några stuprör från taket som går ner i marken intill huset enligt nedan bild. I ett av dessa verkar det vara stående vatten även en bra stund efter att det regnat (och när övriga inte har kvar synligt vatten). Hur ta reda på vart detta tar vägen (anslutet till dagvattensystemet, ner i stenkista etc)? och hur rensa då det inte kan stå vatten i all evighet då detta är i direkt anslutning till grunden och mao mot väggen till garaget?

Henkan
 
  • Stuprör i metall som leder ner till ett öppet betongrör intill en husgrund med tegel och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan testa och köra med en iller kopplad till högtryckstvätt och se om det släpper samt se hur långt du kommer med illern. Alternativet är att hyra en avloppskamera för att inspektera, eller köpa en billig (på t.ex. Ebay) som du kan ha nytta av till andra projekt
 
Tackar, har en Kärcher och kollade vad ett rör-rensningstillbehör kostade och hittade lite olika för närmare tusenlappen (!). Finns "fultillbehör" nånstans? Tacksam för tips.
 
Mina sådana fina betongrör gick en meter ned och slutade i en del grus och sten rakt mot grunden, dvs dom gick inte vidare alls...
 
Hade sådana på vårt tidigare hus. De gick också bara 50cm ner mot lite grus.

Kan du inte ansluta till dagvattnet, och din markbeskaffenhet är tillräckligt dränerarande, så gräv en ny stenkista en bit från huset och led vattnet dit.

När är huset byggt? Runt 1960?
 
MagHam skrev:
Hade sådana på vårt tidigare hus. De gick också bara 50cm ner mot lite grus.

Kan du inte ansluta till dagvattnet, och din markbeskaffenhet är tillräckligt dränerarande, så gräv en ny stenkista en bit från huset och led vattnet dit.

När är huset byggt? Runt 1960?
Huset är byggt 1950. Jag har provat att sticka ner den längsta pinne jag hittade (drygt 1,5 meter) och den kom inte till botten i alla fall... Min förhoppning är att det redan är anslutet till dagvattnet men jag behöver ju få bort stoppet i vilket fall. Får väl skaffa ett lämpligt tillbehör till högtrycken men de verkar verkligen vara svindyra.

Frågan är hur jag konstaterar om det bara går ner i marken eller om det är ett stopp? Om det bara går ner i marken blir det ju svårt att få bort ett stopp spm inte finns...?
 
När du ändå är där och fixar bör du ju sätta på en utkastare som samlar upp löv och sådant för att motverka framtida stopp.
 
Anna_H skrev:
När du ändå är där och fixar bör du ju sätta på en utkastare som samlar upp löv och sådant för att motverka framtida stopp.
Japp, det finns redan, bara bortmonterad för att kommma åt.
 
Bra att det finns, löv och annan skit som spolas ner från taket blir efterhand rätt stora mängder som kan sätta igen den bästa dagvattenledning. Hjälpte en kollega att spola likadana rör hemma hos honom med högtryckstvätt och iller och lyckades rensa 3 av 4 dagvattenledningar, den fjärde hade kollapsat så den fick vi gräva upp. De gick en 40-50 cm ner och sedan krök ut mot grässmattan, satt mycket skit precis i kröken och en bit fram, när vi fått loss detta så drog slangen iväg en 6-7 meter till innan det var stopp. Efter spolningen så har avrinningen funkat helt okej.
 
krilleman_215 skrev:
Du behöver montera någon typ av sil på ditt dagvatten för att förhindra löv och annat fortsättningsvis!!

[länk]
Finns som sagt redan men är bortplockat på bilden för att komma åt röret.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.