Har en liten hög med sandjord som ska ut över tomten. Men den innehåller en hel del gamla rötter och rivningsbråte som betongrör mm som först måste bort. Hur gör jag, hyr en bobcat o en sil eller ska man ta in en firma? Vad tror ni blir billigast
 
  • En hög med sandjord på en tomt med spår av rötter och rivningsbråte, trädgårdsarbete i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
För att du ska kunna lägga den på gräsmattan behöver den sållas , då räcker det inte med en gallerskopa ,
den är inte så fin , blir massor av skit kvar som du måste gå runt och plocka bort
Hade en hög med sten i ,lånade ett siktverk men den tog inte de minsta , plockade sten tumnagelstora i
flera månader , året därpå hade det fryst upp ny stenar
 
Kör ut den som den är, plocka de stora grejerna för hand, toppa med ett lass "köpe" gräsmattejord
 
  • Gilla
NyaTorpane och 1 till
  • Laddar…
S skutten11 skrev:
För att du ska kunna lägga den på gräsmattan behöver den sållas , då räcker det inte med en gallerskopa ,
den är inte så fin , blir massor av skit kvar som du måste gå runt och plocka bort
Hade en hög med sten i ,lånade ett siktverk men den tog inte de minsta , plockade sten tumnagelstora i
flera månader , året därpå hade det fryst upp ny stenar
Kommer att dressa med fin jord ovanpå detta men vill få bort rötter mm
 
S
Då är det nog bara handkraft som gäller och tålamod
Klart det går att sålla med skopa , men är gles mellan tänderna så det blir mycket kvar . och då faller det ekonomiska
 
  • Gilla
irihenke
  • Laddar…
Y
"bortskänkes" annons på blocket
 
Y Yrrol skrev:
"bortskänkes" annons på blocket
Men jag behöver ju jorden. Och den är inte så dålig heller:)
 
Y
S Shiraz skrev:
Men jag behöver ju jorden. Och den är inte så dålig heller:)
Ah, förlåt. Jag som slarvläste. :p
 
Ring lite firmor som sysslar med schakt och gräv och se om dom har en jordsållningsmaskin. Eller bygg en själv:
 
Bra ide men för mycket jord att handgräva..
 
Det finns traktorskopor med "kvarn" och där kommer bara jord genom.
Då får du en hög med fin jord och en hög med bröte.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.