Vad för verktyg och vilken teknik behövs om man själv skall ta bort en innomhus oljetank.
Någon som gjort detta eller lämnas sånt över till proffs. Är ingen duvunge vad gäller "gör det själv" men detta är ett nytt område.
 
En rejäl tigersåg med ett gäng bra blad så är den snart nersågad :)
 
1: Tippa tanken lite på sned med en domkraft så att oljebrännaren kommer åt det sista.
2: Montera en slang & borrmaskinspump på slangen
3: Spola lite med fettlösande längs innersidorna genom mansluckan t.ex miljöavfettning
4: Spola med vatten
5: Pumpa ur det som går
6: Skär upp ena gaveln och mocka ihop geggan, släng sedan på ABSOL (finns på granngården).
7: Skär ned tanken i bitar tänk på att köra lugnt annars går bladen snabbare sönder.

Tigersåg med bra blad t.ex Milwaukee the tourch (räckte med 5st för mig), borrmaskinspump, hörselskydd, Absol, Domkraft. ställ upp fönster och vädra under tiden gärna en fläkt. Jag blev själv förvånad hur lite det luktade men det beror nog på att jag körde med avfettning.

Edit: Jag körde med en 300:- Jula tigersåg och den lever än idag men det gäller ju som sagt att ta det lugnt och inte hänga på sågen. + det finns ju garanti ju.
 
Tack, utmärkta råd och bilder.
Man funderar ju lite om det blir en stor bomb av en oljetank. Men det verkarju inte va några större problem.
Tack igen


PS
Man kan inte leva utan Absol! :)
 
Anlita en firma!! För 3000 spänn skär dom ner tanken och tar hand om all skot samt städar upp.

Färdigt på en förmiddag och du får dessutom ett papper på att tanken är skotad och
omhädertagen på rätt sätt.
 
Jag borrade hål i ett av hörnen och la tanken på en halvpall sen kunde jag tippa den som jag ville och tömde ut allt på någon timme. Sen tog jag och en kompis och kapade ner den i 6 delar och bar ut. Det tog ytterligare en timme. Återstod att göra rent bottnen, tog sågspån och torkade ur. Så alltsomallt tog det väl 2 timmar.

Jag använde handcirkelsåg för att kapa ner plåten och tigersåg för att kapa de inre stagen.

Farsan körde väck skroten och fick behålla skrotpengarna, ca 300.

Så det var ganska bra timpenning då, 750:-

Fick 200:- för oljan med förresten.
 
Stena hämtade mina urtvättade plåtrester gratis.
 
Det är bra timlön på att göra det själv! :)
 
Efter att ha eldat ur det mesta av oljan så hävde jag i ngt slags uppsugande bark som enkelt sög upp det lilla som var kvar.

Därefter började vi på med tigersåg, och jävlar vad det var jobbigt och tidskrävande, det kärvade och hade sig. Som tur var tittade min bror förbi och insåg att han kunde hjälpa oss, och var efter en liten stund tillbaka med en lånad Nibbler.

En nibbler går som en sticksåg genom plywood i tanken, den fungerar liksom en symaskin och "klipper" bort små delar av plåten, det blir alltså ett spår på ca 3-5 mm där den gått fram. Fort och smidigt och utan rök och gnistor är det med Nibbler.
En nibbler kan dock inte gå över hörn och skarvar, där behövs en tigersåg eller en vinkelslip.

Tidsåtgång med nibbler = ca 2 timmar, utburet och färdigt. Jag antar att man kan hyra dem hos Cramo eller ngt sådant.
Skrotet som blev över körde jag till tippen, det blev en skiva från varje sida av tanken.

Varianten där man låter ngn annan som gör arbetet är oxå smidig, min far fick ett pris under 2000 kr, vilket det klart kan vara värt.

/ Fredrik
 
Bra tråd!

SITA var förbi idag, och rengjorde tanken. Kom precis upp från källaren där jag suttit och funderat länge och djupt på hur jag skulle få den i bitar, men nu vet jag.. :)


Nån som vet vad ett gäng tigerblad går på? Har siktat in en Hilti på Cramo. Måste det vara Hilti-blad till en sån tro?
 
Nu är jobbet igång. Är inte lika lätt som jag fick intrycket av här på tråden. Tar tid och det går åt blad som bara den. På anslutningsrören och ena kortsidan förbrukade jag 6 blad!!! Så jag ringde Cramo för att höra om dom hade den beryktade Nibblern hemma. Tyvärr så klipper den bara plåt upp till 2,5 mm. Min tank är av 3,5 mm.
För att få ekonomi i detta måste jag hitta billigare blad. Cramos blad går på 50:- styck plus moms.

/Zax
 
Kylning är viktigt ha någon som droppar olja framför tigersågen hela tiden då går det som smort (kunde inte låta bli :D)
Jag köpte mia blad på Harald Nyborg 3 st för 99:- tror jag de kostade. Gick åt 8 st totalt har jag för mig. Om jag inte kylde med olja gick det blad hela tiden.
 
Tack för tipset! Vad för slags olja ska jag använda?
Tyckte att det såg varmt ut, men lyckades inte riktigt dra slutsatsen att kyla. Det är ju inte lätt att veta allt när man är en kontorsråtta till yrket. ::)


 
  • Gilla
Kristoffer Larsson
  • Laddar…
Det viktigaste är att bladet inte överhettas. Olja är ett sätt. Det kyler egentligen ínte, utan minskar friktionsvärmet. Det är viktigt att du inte kör tigern på högsta hastighet och inte trycker för hårt, men heller inte för löst så att man skaver sig igenom materialet. Det optimala är att värmet följer med spånan.

När jag kapade ner mitt värmesystem med en hel del tjockväggiga tvåtums stålrör gick det åt ett (!) blad. Jag använde ett bauhausblad (fabrikat MPF variotooth ??)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.