Behöver få bort metallramarna runt uttaget. Helst utan våld. Kan inte stänga av strömmen
 
  • Öppen eluttagdosa med anslutna kablar och monteringsram i en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag utanpåliggande monterat på vägg, saknar frontplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ta bort dom. Måste vara för att fästa uttaget.
 
Det är bara att ta en avbitare och klippa bort dom. Ramen är inte strömförande.
Sen blir det problem för "framtida du" men det kan du ju ta då.
 
Det går inte att ta bort utan att klippa bort?
 
Dessa ramar ska man normalt aldrig ta bort, men om man gör det ska man också bryta strömmen.

Kan du förklara varför du vill ta bort dem?
 
De är en del av uttaget som är klassat för att klara gällande normer inom elsäkerhet Jag skulle inte rekommendera att ta bort dem. Jag ställer mig till kören och frågar, varför ska du ta bort dem?
 
Jag ska montera en Samsung Frame och stålramarna sticker ut ca 2 mm, vilket kommer trycka på baksidan av TV och som behöver ligga helt plant mot väggen.
 
Då skulle jag lägga en shims på 2mm bakom fästet för samsung frame TV:n, så att den kommer ut två millimeter från väggen, så behöver du inte modda uttagen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Karrock
Men då kan väl inte uttagen användas, om 2mm höjd för ramen är för mycket? Ta bort hela uttagen och sätt wago-motsv på trådarna.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
T tobben87 skrev:
Då skulle jag lägga en shims på 2mm bakom fästet för samsung frame TV:n, så att den kommer ut två millimeter från väggen, så behöver du inte modda uttagen.
Fast då förlorar man hela poängen med att ha en frame
 
Karrock Karrock skrev:
Men då kan väl inte uttagen användas, om 2mm höjd för ramen är för mycket? Ta bort hela uttagen och sätt wago-motsv på trådarna.
Nej det kan de ändå inte. Kommer dra optikkabeln genom väggen och ta ström från andra väggen
 
Karrock Karrock skrev:
Men då kan väl inte uttagen användas, om 2mm höjd för ramen är för mycket? Ta bort hela uttagen och sätt wago-motsv på trådarna.
Ta bort uttag och sätta på annat på uttagen måste väl elektriker göra?
 
Karrock
Det är flärpar att trycka på med fingret, en i taget för att lossa trådarna. Det vill du ha elektriker till, men demolera uttaget är du beredd att göra själv? Många rankar de två momentens farlighet annorlunda än du.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Man får inte klippa sönder uttaget heller och det får definitivt inte vara strömförande utan sitt ”lock”. Så skaffa 3 st wago. Bryt strömmen och montera dessa istället för eluttaget och sätt ett doslock med skruvar.

[länk]
Ok så

1) stänger av strömmen
2) klipper av alla kablar
3) skarvar varje kabel
4) trycker in en sladd i ett wago-uttag var?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.