Hej,

Jag håller på och tar bort kitt från aluminiumprofiler som det senare ska sitta fönster i. Nu undrar jag hur jag lättast tar bort de gamla kittresterna från aluminiumprofilerna? Kittet är vanligen mycket torrt, cirka 20 år gammalt.

Tekniken jag använder nu är att skrapa bort kittet med ett stämjärn.

Jag provade lite med en varmluftspistol innan jag skrapade med stämjärnet, men jag tyckte det blev för krångligt och det blev ingen större skillnad jämfört med att skrapa utan att värma. Borde jag ha märkt en skillnad? Har jag t ex värmt för kort tid?

Hur mycket kitt måste bort för att slutresultatet ska bli bra? Jag antar att det inte behöver vara helt metallrent?

/Uffe
 
Ja, ett bra stämjärn är nog det bästa verktyget att rensa profilerna.
Det bör vara så rent, så ett det nya glaset passar i falsen, och det går att få rent med stämjärnet.
Är det gamla växthusspröjs?
 
OK. Jag tror att jag är överambitiös. Det finns små spår av kitt kvar men de är tunnare än 1 mm.

Ja, det är växthusspröjs.

/Uffe
 
Ja jag misstänkte det, och kittet kan sitta som f-n i dessa spröjs, när det väl sitter där, ibland fäster det inte alls.
Men har Du kört över dem med ett vasst stämjärn, så brukar det gå att få av det mesta kittet. Är det dessutom stora glas 70X90 eller större, så är dessa 4mm tjocka, och klarar av lite smårester kitt. Använd växthuskitt igen när du lägger i glasen= billigast och bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.