T
Vi vill ta bort den vita färgen som finns på baksidan av IKEA's väggplattor i glas, som man har istället för kakel i köket, då vi vill måla i annan färg. Hur gör man nu detta?Färgen är en nitrocellulosa baserad lasyr färg och de tips jag fått av två olika färghandlare (som var värdelösa) var att skrapa med rakblad, använda T-röd eller mitt nagellack utan aceton. jag kan meddela att det inte ens blev en skråma på färgen efter att ha testat dessa metoder och jag tror att starkare lösning behövs. Har läst att Aceton ev skall funka på NC färg, är det någon som vem om det är så och vart man då även kan inhandla Aceton?
 
Hej,

Jag har ingen aning om vaad (om något) som du kan använda för att få bort färgen. Om du vill testa aceton så tror jag att det brukar finnas på apotek eller på "kem-hyllan" i matbutiker.
Är du säker på att du blivit tipsad om att använda nagellack – inte nagellacksremover (det brukar finnas både med och utan aceton)?
 
T
sorry, ska ju självklart vara nagellacks remover och jag sa till honom jag pratade med att det inte innehöll någon aceton.
 
Du ska välja ett starkt lösningsmedel som antingen löser färgen eller som skär sig med färgen. Thinner eller thri brukar funka i de flesta fall. Kolla vad det är för bas i IKEA färgen.
/CC
 
T
chris47 skrev:
Du ska välja ett starkt lösningsmedel som antingen löser färgen eller som skär sig med färgen. Thinner eller thri brukar funka i de flesta fall. Kolla vad det är för bas i IKEA färgen.
/CC
Det enda infon IKEA hade ang färgen på plattorna var att de är Nitrocellulosa baserad lasyrfärg!
 
T
Kan meddela att jag på inrådan av färghandeln testade medlet bums och det funkade inte heller.
 
Om jag förstått saken rätt så är det altså färg på baksidan av en glas skiva. Om det inte ens går med bums (kaustiksoda blandat med tapetklister) som löser det mesta så är det riktigt svårt. Jag har två förslag till:
1. Bromsvätska löser de flesta färger. Det ska ligga på ett dygn, sen är det bara att skrapa bort.
2. Testa att bränna färgen med varmluftpistol eller gasol och skrapa sen bort flagorna.
/CC
 
T
chris47 skrev:
Om jag förstått saken rätt så är det altså färg på baksidan av en glas skiva. Om det inte ens går med bums (kaustiksoda blandat med tapetklister) som löser det mesta så är det riktigt svårt. Jag har två förslag till:
1. Bromsvätska löser de flesta färger. Det ska ligga på ett dygn, sen är det bara att skrapa bort.
2. Testa att bränna färgen med varmluftpistol eller gasol och skrapa sen bort flagorna.
/CC

Japp Ikea har satt vit färg på baksidan av sina väggplattor för att det på så sätt skall se lite frostat ut då glaset i sig är lite gröntonat.
Jag får testa med varmluft pistol, men det kan vara så att Ikea har bränt på färgen och då verkar det omöjligt att få bort den.
 
Beställ nya glasskivor hos glasmätaren! Verkar i alla fall enligt mig vara en bra lösning... Hade ett liknande problem med stolsben som var lackade någon gång på 50-talet. Det slutade med att vi blästrade dem men det går nog inte på glas.

/FlitigaLisa
 
T
Vad ligger priset på för nya glasskivor, har för mig att de är ganska dyrt?Vi behöver glas för vägg som är ca 3,25 m lång och 40 cm hög.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.