Hej forumet,

Jag har en bit trädstam som jag håller på att urholka och göra ett whiskeyskåp av. Jag var i valet och kvalet om jag skulle behålla barken eller ta bort den. Nu visade det sig att en tredjedel av barken satt lös, en tredjedel gick hyfsat enkelt att få bort.
Men, nu är det en tredjedel kvar.
Är det någon här som kan tipsa mig om hur jag kan göra för att få den bark som sitter kvar att släppa sitt järngrepp om stocken?

Tackar på förhand...

stubbe1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ska den bara bort utan att det blir märken?

Annars får du gå på med ett barkjärn.

Är stocken gammal o torr eller är den "blöt"?
 
JOW, barken skall bort med så lite märken som möjligt, om det nu går.
Stocken är cirka tre år. Jag urholkade den en bit från början för att minimera sprickbildningen, i alla fall antar jag att det blir färre sprickor om den får torka "urholkad".
Jag har kört lite lätt med stämjärn, men det tar lång tid. Väldigt lång tid.
På motsatta sidan har jag kommit längre.
stubbe2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robban Å
  • Laddar…
E
Jag inbillar mig att en späntkniv skulle funka bra eftersom man kan ta i med mycket mer kraft med en sån.
 
Men just det att man ska göra så lite skada som möjligt...
Försöker tänka utanför lådan... högtryckstvätt?

Fast nä... då kanske ytan blir som blästrad...
 
E
Märken som blir kan man ju slipa till med t.ex lamellrondell på vinkelslipen. Eller nån mjukare stålborste på densamma.
 
Hmm... jag kanske kan prova med högtryckstvätt på en liknande stock och vartåt det barkar... :)
 
Späntkniv kan kanske vara något för att tunna ut barken innan man ger sig på finliret. Undrar varför barken släppte så bra på en tredjedel,har den sidan varit blötare till? Ånga kanske kan vara något?
 
Jag hade gått till en loppis, köpt en konkav dragkniv (om man hade haft turen att hitta en sådan) slipat upp den, sen hade det gått väldigt lätt! Men fint blev det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.