Tydligen jättesvårt.

Grejen är att vi vill ha något på framsidan. Idag är det tre träd som är planterade en bit in på tomten som ger viss insyn men eftersom matplatsen är mot vägen vill jag ha en häck.

Häcken behöver inte vara jättehög men den ska nog utan problem uppnå 1,5 meter. Zon 1. Kan tänka mig klippa den, är bara högst 15 meter.

Har utgått från bygghemma.se och hortogreen.com när jag sonderat vad som finns. Hade nästan bestämt mig för en bukettapel när jag började fundera på om den kanske blir lite yvig.

Sibirisk ärtbuske - mjöldaggsproblem och är väl inte sådär kul på vintern.
Måbär verkade vara ett alternativ men det känns som att den är på gränsen höjdmässig.
Slånaronia (prunifolia). Ja, den hade jag fastnat för länge men sedan föll den bort.
Liguster - giftiga bär. Går bort.
Någon typ av schersmin,
Spirera känns lite utfläkande och smårisig när den inte blommar.

Avenbok har jag velat lite med och är mer för än emot nu........eller en slånaronia återigen......

Det finns ju ett otal trådar om häckar men jag blir inte klokare.

Ska man köra på en tråkig avenbok och köra upp den till 1,5 meter? Den växer ju hyfsat snabbt höjdmässigt vad jag förstått och sedan buskar den till sig allteftersom.

Eller är en slånaronia roligare?

Ni som skapat trådar innan....vad fastnade ni för och är ni nöjda med beslutet?
Har jag missat någon självklar sort?

Kraven är egentligen inte högre än att häcken bör bli ca 1,5 meter. Inte se för risig ut, kan tänka mig att klippa den. Gärna hyfsat tät. Tålig.
 
KristinaRT
Vi har tre olika häckar i trädgården, dock på olika ställen :)

På baksidan, runt tomten en spireahäck. Kräver klippning varje år men är tålig tät och går att hålla relativt smal. Just nu är den ca 1,6 m, men den var närmare 2 när vi flyttade in, så den går upp i höjd... Nackdelen är att den inte är vintergrön...

Mellan hus och grannens garage har vi vintergrön liguster. Växer långsammare, men är väldigt tät och fin, hittills inga bär även om den blommar. Vintergrönheten beror dock på temperaturen - i vintras var den grön, förra vintern var den inte grön. Ger dock bättre insynsskydd även som avlövad än många andra pga sin täthet.

På framsidan har vinbok, alltså inte avenbok. Jag gillar bokens glansiga och mörkgröna blad bättre än avenbokens ljusare och matta blad. Den växer snabbt, och måste bindas upp, men kan bli så hög man vill och kan hållas smalare än många andra häckar. Vi valde den just för att den går att hålla smal, vilket är en stor fördel om den växer utåt en trottoar (eller cykelväg....)

I zon 1 är härdigheten inget större problem, men tänk på att salt kan vara problematiskt för vissa växter.
 
Häckoxbär är också ganska okej, eller häckhagtorn. Eller aronia som sagt så får du bär också...
 
Hemmakatten
En bokhäck, inte avenbok, är fin tycker jag. Den behåller sin vissnade blad på vintern vilket bidrar till lite mer avskildhet till skillnad från andra lövhäckar.
 
Oxel kanske?
 
Nja - oxeln är svår att hålla smal.

Liguster är aldrig fel. Det där med giftiga bär kan du glömma. Ligustern skall klippas 2 ggr/säsong så det blir varken blommor eller bär. I din zon bör den vara fin hela vintern. Jag hade fin häck mot gatan i Malmö och under mina 24 år där gav endast en vinter risigt intryck och då var det extremt kallt.

Avenbok och bok är också bra alternativ men de ska också klippas 2 ggr/säsong.

Spirea kan också hållas smal men då blommar den inte - och klipper man den direkt efter blomningen ser den lite risig ut under vackraste sommarveckorna.

Smalaste häckarna: bok och spirea.

Är det trottoir vid gatan? Man bör tänka på ev förbipasserannde fyrfotingar som lyfter på benet. Lövfällande häckar är mindre känsliga.
 
Vi tänker köra på häggmispel.
 
Vi körde på liguster, den vintergröna varianten trots småbarn. Är man noga med beskärningen så slipper man de giftiga bären. Ligustern blir ju hög och tät ganska snabbt också, vad jag fattat det som kan man hålla den ganska smal också då den tål kraftig beskärning. Vi planterade vår nu i våras.
 
Vi har både liguster (aldrig sett ett enda bär?) och bokhäck fagus sylvatica och är jättenöjda med dem. Alltså röstar jag på det. :)
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Ett litet tips: sätter man liguster vid tomtgränsen (dvs mot gata/trottoir) är det bra om staketet finns kvar för stabilisering. Ligustern kan inte hållas hur smal som helst. En svag trapetsform rekommenderas. Jag hade fin häck inne i trädgården och den la sig ner vid häftigt snöfall. Det fungerade med att borsta bort snön på direkten, då reste den sig igen.
 
Nu har jag bestämt mig. Det räcker att man ventilerar lite och får lite input. Jag kör på avenbok faktiskt. Måhända har jag även valt det för att det skall planteras till våren och inte nu i höst.......=)

Skämt åsido så verkar den bli smal, växa hyfsat snabbt på höjden för att sedan ta några år att förtäta sig.

Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
engs
Försent ute nu ser jag för att tipsa TS men funderar själv på idegranshäck.
Vintergrön, tät, går att beskära väldigt hårt för att vara en barrväxt om man behöver.
Nackdelarna är väl priset och att det tar tid att få upp den till insynsskydd. Fördelen med det är å andra sidan att det inte är så mycket som måste beskäras årligen.

Edit:
Finns någon hybridvariant som inte får bär.
 
Redigerat:
KristinaRT
Problemet med idegran, eller tuja, är att de är känsloga för salt. Dvs, inte bra att plantera nära en väg eller cykelväg/trottoar som saltas vintertid pch där saltat smältvatten rinner ner i växtbädden....
 
Visst, KristinaRT, har du rätt. Hundkiss är inte heller bra. Och den kräver viss bredd. Jag tycker idegranen är den vackraste av häckar.
 
Claes Sörmland
Avenbok är ett bra val! Trivs på alla jordar och lätt att hålla smal och snygg. Lite starkväxande dock.

Glöm ej att skydda småplantorna mot haren som annars tar topparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.